Diisel vs bensiin, hübriid või elekter – mida eelistada?

Jaga teistega:

Tänapäeva kiire tehnoloogia ja autotööstuse areng paneb oma mitmekesisusega autojuhid enne uue auto ostmist kõvasti pead murdma. Sageli tekitab küsimusi just see, missuguse mootoriga auto valida – bensiin või diisel, hübriid- või elektriauto? Selles artiklis võrdleme erinevate kütuseliikide mootoritega autosid ja aitame Sul välja valida enda jaoks parima variandi. 

Eelkõige erinevad autod ostuhinna, võimsuse, kiirenduse, tankimisvõimaluste ja õhku paisatavate heitgaaside poolest. Ühtlasi tuleb arvestada sõidu eesmärgi ja sõitude keskmise pikkusega ning sellega, kas sõidetakse linnas või kiirteel. Rolli mängib ka juhi roheline maailmavaade, sest sisepõlemismootori abil liikuvad sõidukid on uuringutest lähtudes ühed kõige enam keskkonda reostavad tegurid. 

Diisel- ja bensiiniautode osakaal Euroopas on vähenemas 

European Automobile Manufacturers Association (ECEA) andmetel oli erinevaid kütuseliike kasutavate autode jaotus Euroopas aastal 2022 võrreldes 2021. aastaga järgnev: 

Bensiin 36.4% (-3.5%) 

Hübriid 22.6% (+2.8%) 

Diisel 16.4% (-3.2%) 

Akutoitel elektrisõiduk 12.1% (+3.0%) 

Pistikhübriid 9.4% (+0.5%) 

Muu 2.8% (-0.5%) 

Maagaas 0.2% (-0.2%) 

Euroopal põhinev statistika ei peegeldu aga hästi Eesti andmetes, 2023. aasta 1. juuli seisuga on Eestis 463 956 ehk 48.1% sõiduautodest (kategooriad M1+M1G+N1+N1G) bensiiniautod ning 447 424 ehk 46.4% diiselautod. See jätab väga väikese osakaalu (5.5%) erinevat tüüpi elektri-, hübriid- ja gaasisõidukitele. 

Bensiiniautode ülevaade 

Bensiiniautode eelised 

  • Bensiini kütusepumpasid on erinevates bensiinijaamades kõige rohkem. 
  • Kõrgeid pöördeid võimaldav ja hästi reageeriv mootor. 
  • Kütus soojeneb kiiresti. 
  • Autohoolduskulud on soodsamad kui teistel autodel. 

Bensiiniautode miinused

  • Kütus sisaldab tervisele kahjulikke kantserogeene – näiteks benseeni, mis suurendab vähi ja muude haiguste tekkeohtu. 
  • Põlev bensiin toodab ohtlikke kasvuhoonegaase. 
  • Bensiini hind on muutlikum ja kallim kui diislil. 
  • Nafta, millest bensiini toodetakse, on piiratud ressurss. 

Bensiinimootoriga autode ostuhind vs remondi- ja kütusekulu 

Bensiinimootoriga auto on võimalik soetada kõige odavamalt. Kuigi bensiin on kallim kui diiselkütus, tasub bensiinimootoriga auto end kokkuvõttes ikkagi ära, sest võrreldes teiste autodega on selle hoolduskulud kõige madalamad. Kuna bensiinimootoriga auto väärtus on langevas trendis, on seda tulevikus tõenäoliselt raskem maha müüa kui elektri- või hübriidsõidukit. 

Kas bensiiniauto on Sulle parim valik?

Bensiiniauto sobib sulle arvatavasti kõige paremini, kui: 

  • Olud (näiteks eelarve) või isiklik eelistus ei soodusta hübriidautot.
  • Soovid soetus- ja hoolduskulud võimalikult madalal hoida.
  • Enamik su sõitudest on linnas.
  • Sa ei sõida aastas üle ~20 000 km.
  • Sulle pakub huvi bensiinimootori meeldiv heli. 

Diiselautode ülevaade 

Diiselautode eelised 

  • Diisel on odavam kui bensiin.  
  • Väiksem kütusekulu kui bensiinimootoriga autol. 
  • Kuna kütusekulu on väiksem, tekib ka vähem heitgaase. 
  • Diisli kütusesäästlikud omadused sobivad ideaalselt pikemateks sõitudeks. 
  • Diiselmootori suur pöördemoment võimaldab kergema vaevaga rasket veost transportida. See on üks põhjustest, miks tarbesõidukitena kasutatakse peamiselt just diiselautosid – nende mootorid suudavad vedada palju suuremaid koormaid kui ühedki teised mootorid.  
  • Külmakindlad eridiislid lubavad sõidukit kasutada isegi ekstreemsetes talveoludes – nende külmataluvus võib ulatuda kuni -32°C. 

Diiselautode miinused

  • Diiselauto on ostes kallim kui bensiinimootoriga auto. 
  • Kallid remondihinnad. 
  • Kõikuv kütuse hind. 
  • Nafta, millest diislit toodetakse, on piiratud ressurss. 
  • Peab kasutama aastaajale vastavat diislit. 
  • Diiselauto salong soojeneb talvel aeglaselt, kuid seda on võimalik ennetada salongi eelsoojendiga. 
  • Diiselauto tahmafilter ehk DPF võib ummistuda. 
  • Lühikesed sõidud ei mõju talvel mootorile hästi.  

Diiselautode remondikulud ja järelmüük 

Diiselauto kõrgem ostuhind tuleneb mootori keerukusest ja selle lisasüsteemidest. Diiselmootoril on rohkem detaile, mille hooldus nõuab suuremaid väljaminekuid. Kulud suurenevad ka diiselauto mootoriõli ja varuosade maksumuse tõttu. Võrreldes bensiinimootoriga autoga kahaneb diiselauto väärtus ajas aeglasemalt. Seega on võimalik diiselauto hea hinna eest hiljem maha müüa. 

Diiselautode ostuhind vs kütusekulu 

Diiselauto ostuhind on kõrgem kui bensiiniautol, kuid kütusekulu arvelt on võimalik see vahe tasa teha. Diiselmootor töötab madalamatel pööretel, mistõttu kulutab see 15–20% vähem kütust kui bensiinimootor.  

Kas diiselauto on Sulle parim valik? 

Diiselauto sobib sulle arvatavasti kõige paremini, kui: 

  • Olud (näiteks eelarve) või isiklik eelistus ei soodusta hübriidautot. 
  • Soovid regulaarselt tankida odavamat kütust, kuid oled selle arvelt nõus kulutama rohkem hooldusele. 
  • Soovid regulaarselt vedada raskeid koormaid. 
  • Enamik su sõitudest on maanteel. 
  • Sa sõidad aastas üle ~20 000 km.  

Pistikhübriidide ülevaade 

Hübriidauto on auto, mille liikuma panemiseks kasutatakse mitut erinevat tüüpi jõuallikat. Rahvakeeli tuntakse hübriidautot kui autot, mis kasutab lisaks sisepõlemismootorile elektrimootorit, kuid definitsiooni kohaselt võib see tähendada ka autot, mis kasutab teisi kütusekombinatsioone nagu bensiin + LPG (autogaas). Selles artiklis räägime pistikhübriididest, kuid osad faktid vastavad tõele ka teiste hübriiditüüpide kohta.  

Pistikhübriidide eelised 

  • Keskkonna- ja kütusesäästlik, eriti sobilik linnas liiklemiseks. 
  • Edasimüügi väärtus on kõrge. 
  • Mootor on vaikne. 
  • Auto siseruum on elektriautost mahukam, sest autosse paigutatakse vähem akusid. 
  • Hübriidautod ei vaja regulaarset hooldust, kuna paljud liikuvad osad saavad vähem koormust kui sõidukid, millel on ainult sisepõlemismootor. 
  • Võime läbida pikka vahemaad ilma tanklapeatuseta – kui aku saab tühjaks, lülitub auto ümber (fossiil)kütusest saadavale energiale. 
  • Kütusekulu on linnasõidul peaaegu sama kui maanteesõidul. 

Pistikhübriidide miinused

  • Kõrge ostuhind.  
  • Hooldustöödeks on vaja spetsialiste ja hooldamine on kallis. 
  • Mootorid on tavalisest väiksemad, seega hübriidsõidukid ei kiirenda eriti võimsalt. 
  • Laadimispunktide vähesuse tõttu osades piirkondades võib aku laadimine osutuda vaevaliseks.  
  • Aku laadimine võtab harjumatult kauem aega võrreldes traditsiooniliste kütuste tankimisega.  

Pistikhübriidide ostuhind vs remondi- ja kütusekulu 

Hübriidsõiduk võiks sobida inimesele, kes saab endale lubada suurt alginvesteeringut ning sõidab tavaliselt linnapiirkonnas. Üks hübriidauto miinus on see, et ehkki neil ei tohiks pikka aega esineda ühtegi mehhaanilist probleemi, on nende remont väga kallis.  

Juhul, kui ostad hübriidi peamiselt maanteel sõitmiseks, pead kallile ostuhinnale lisama bensiinikulu, mis on samuti krõbedavõitu. Kui sõidad linnas, kasutab sõiduk rohkem elektrit, mis aitab kütusekulu küll vähendada, kuid võrreldes näiteks bensiinimootoriga ei pruugi see pikas perspektiivis siiski kõige ökonoomsem olla. 

Elektriautode ülevaade 

Elektriautode eelised 

  • Kõige keskkonnasõbralikum – sõitmine ei tooda heitgaase. 
  • Minimaalne mürasaaste ja vaikne reisimiskogemus. 
  • Kõrge edasimüügihind. 
  • Hea kiirendusvõime. 
  • Madalad hoolduskulud.  
  • Elekter on odavam kui fossiilkütused. 

Elektriautode miinused

  • Ostes väga kallis. 
  • Pikkade vahemaade läbimine nõuab vahepeal aku laadimist. 
  • Aku laadimine võtab harjumatult kauem aega võrreldes traditsiooniliste kütuste tankimisega. 
  • Laadimispunktide vähesuse tõttu osades piirkondades võib aku laadimine osutuda vaevaliseks. 
  •  Eestis toodetakse elektrit peamiselt fossiilkütust kasutavates elektrijaamades, mis muudab elektriauto vähem roheliseks kui arvata võiks. 
  • Vaikne mootor võib olla ohuks jalakäijatele ja teistele liiklejatele, kuna auto on seetõttu raskesti märgatav.  

Elektriautode ostuhind vs remondi- ja kütusekulu 

Elektriauto kahjuks räägib kõrge ostuhind, mis on võrreldes teiste autodega mitu korda suurem. Elektriauto pluss on see, et hoolduskulud on võrdlemisi madalad. Kuna elektriautode mootoris on ligikaudu 20 liikuvat osa võrreldes bensiini- või diiselauto 2000 liikuva osaga, ei nõua need nii tihedat hooldust.  

Elektriauto igapäevane kasutamine on soodsam võrreldes bensiini- või diiselautodega, sest isegi kõrge elektrihinna juures on elekter soodsam kui mistahes fossiilkütus. Kahtlemata on elektriautodel ka suurim edasimüügi hind, mis tuleneb kallist ja kauakestvast akust. 

Diisel- vs bensiiniauto 

Kuigi hübriid- ja elektriautod koguvad populaarsust, on enamik inimeste jaoks valik ikkagi bensiini ja diisli vahel. Jätame võrdlusest välja teised kütuseliigid ning võrdleme ainult kahte kõike populaarsemat valikut.  

Kütusekulu  

Diisli liitrihind on odavam kui bensiini oma ning diiselmootor võtab vähem kütust kui bensiinimootor.

Kütuste eripärad  

Diiselmootoritele ei mõju hästi lühikesed sõidud külma ilmaga, kuid neid eelistatakse maanteel sõitmiseks. Diiselauto läheb ilma eelsoojendita talvel aeglasemalt soojaks kui bensiiniauto. 

Tahmafiltri ummistumine 

Alates 2009. aastast on kõikidele diiselmootoritega autodele kohustuslik olnud tahmafiltri ehk DPF (Diesel Particulate Filter) filtri kasutamine. See filtreerib välja diisli põletamisel tekkivad jäägid nagu tahm ja tuhk.  

Filtrit on võimalik puhastada kõrgetel pööretel maanteel sõites, kuid see lahendus ei tööta lõpmatult – ühel hetkel filter ikkagi ummistub, mistõttu on vaja pöörduda töökotta, kus filtrit puhastatakse või äärmuslikel juhtudel see välja vahetatakse.  

Ka bensiinimootoritega sõidukitel on sarnane filter – Petrol Particulate Filter ehk PPF. Kuna bensiinimootorid töötavad kõrgematel pööretel kui diiselmootorid, on ka väljuvate gaaside temperatuur kõrgem, mis puhastavad filtrit automaatselt. Seetõttu ei vaja bensiinimootorite tahmafilter nii palju tähelepanu kui diiselmootorite oma.  

Ostuhind 

Diiselauto on ostes kulukam selle mootori keerukuse ja lisasüsteemide tõttu – surveaste on suurem ja detailid peavad taluma suuremat koormust. 

Remondihind 

Keerukam ehitus tähendab ka kallimat hooldust – nii mootoriõli kui ka varuosad on diiselautodel kallimad võrreldes bensiiniautodega. See erinevus on võimalik aga tasa teha kütuse hinna erinevuse arvelt, kui sõita üle ~20 000 km aastas.  

Transpordivajadus 

Kuna diiselmootoritel on reeglina suurem jõumoment kui bensiinimootoritel, eelistatakse neid kaupade vedamiseks. See on ka üks põhjusteks, miks transpordiks mõeldud masinatel, nagu raskeveokitel, on diiselmootor. Kui Sul on plaanis regulaarselt transportida näiteks haagissuvilat või paati, on diiselauto parem valik kui bensiiniauto.  

Autokütuse tulevik 

Fakt on see, et autotööstus liigub eemale traditsioonilistest fossiilkütustest nagu diisel ja bensiin. Mis aga on autode tulevikukütus, seda ei tea täpselt keegi. Osad spetsialistid on kindlad, et selleks on elekter, kuid on ka muid potentsiaalseid alternatiive nagu vesinik või kõrge etanoolisisaldusega kütusesegu.  

Tehnilise arengu mõistes on kõrghetk praegu hübriididel, mis on sillaks elektriautodele üleminekul. Senine hübriidautode kasutamine on näidanud, et see on efektiivne kesktee elektriauto ja sisepõlemismootoriga auto vahel.  

2018. aasta seisuga oli Eestis kõige kõrgem uutelt autodelt tuleneva süsihappegaasi õhku paiskamine kilomeetri kohta võrreldes kõikide teiste Euroopa liidu riikidega. See on märk, et eestlased peaksid rohkem tähelepanu pöörama oma autode keskkonnasõbralikkusele.  

Erinevate kütuste teemaks Eestis 

Enamik inimesi Eestis ei pea teekasutustasu pärast muretsema, kuna seda tuleb maksta ainult üle 3.5 tonniste veoautode eest.

Mida siis ikkagi valida? 

Kõik kütuseliigist tulenevad puudused ja eelised ei mõjuta igat sõitjat samamoodi, mistõttu on tähtis variante hoolikalt kaalutleda ning otsustada, millised omadused on sinu jaoks kõige tähtsamad.  

Peamine soovitus, millega auto ostul arvestada, on järgmine: kui sõidad regulaarselt pikemaid vahemaid, siis on kõige parem valik diiselauto. Linnas liiklemiseks ja lühikesteks sõitudeks sobib pigem bensiiniauto. Keskkonnasäästlikkuse seisukohalt sobib linnapilti kõige enam siiski elektriauto. Pealegi leidub linnas piisavalt akude laadimispunkte, et vähese vaevaga endale sobiv laadimispunkt leida.  

Enne, kui asud uut autot otsima, on oluline analüüsida, kas madalam ostuhind tähendab ka säästmist pikemas perspektiivis. Soovitame tähelepanu pöörata sellele, missuguse elustiiliga inimene Sa oled ning mida auto juures kõige enam väärtustad. Tähtis pole plusside ja miinuste osakaal mootori kohta, vaid nende tähendus sinu jaoks. 

Kui oled auto otsingul ning ei tea, millise mootoriga autot valida, võta ühendust Mobire spetsialistidega ning leiame Sulle parima rendiauto!