Ilmselt ei vaidle keegi vastu väitele, et elame autokeskses, isegi autodest üleküllastunud maailmas. Sageli on perekonnas olemas rohkem kui üks auto. Teedevõrgustiku arendamisele ning korrashoiule kulutatakse riigieelarvest miljardeid. Linnaruumi modelleeritakse ümber nii, et sinna mahuks veel rohkem autosid. Kinos vaatame vingeid filme pööraselt kihutavatest autodest, kodus televiisorist aga südamlikke või humoorikaid reklaame uutest ning järjest parematest automudelitest.
Mis on aga reaalne pilt autoäri tulevikust? Väga tugevalt on märgata tendentsi, kus auto omamise asemel eelistatakse sõidujagamise või vajaduspõhist autorendi teenust. Muutunud tarbimismudelile ning uutele trendidele reageerivad juba praegu nii suured autotööstused kui ka kindlustusfirmad. Milles täpsemalt meid ees ootav muutus aga seisneb?
Tarbijate eelistuste muutumine
Autotööstus on käesoleval hetkel selgelt tootmise tõusuperioodis. Aastatel 2015-2017 müüdi USAs autosid enam kui 17 miljoni dollari eest. Sellegipoolest on tarbijate eelistused muutuste teel, mis sunnivad ka autotööstust prognoose ümber kalkuleerima ning oma tulevikuvisioone uuesti hindama.
Võib üsna kindlalt väita, et tulevikus kahaneb inimeste soov omada isiklikku autot. 45% millenniumivahetusel sündinutest ehk tänastest noortest täisealistest hindavad kõrgelt head transpordisüsteemi, ent ei pea vajalikuks isikliku auto olemasolu selleks, et jõuda punktist A punkti B. Iseäranis tuleb see esile linlaste puhul: inimesed, kes elavad urbanistlikes piirkondades, eelistavad ennekõike lihtsust ning mobiilsust. Linn koos oma erinevate transpordivõimalustega rahuldab nende vajadused – valida on autorendi, takso, bussi, trammi, suuremates linnades ka metroo vahel. Hinnatakse mugavust, mobiilsust ning kiirust.
Inglismaal on alates 1990. aastatest järjest vähenenud 17-20-aastaste juhilubadega noorte arv. Tänaseks on see langenud varasemaga võrreldes juba pea 40%. Siin on kahtlemata rolli mänginud ka erinevate tellimisteenuste populaarsuse kasv. Kaks suuremat sõidujagamisteenust pakkuvat ettevõtet – Uber ja Taxify – parendavad pidevalt oma platvorme, et pakkuda veelgi mugavamat kasutamiskogemust. Takso tellimine või auto rentimine on lihtne, kiire ning järjest taskukohasem.
Rahvusvaheliselt tuntud mõttekoda RethinkX ennustab, et 2021. aastaks on sõidujagamine elektriautot kasutades 4-10 korda odavam kui isikliku sõiduauto kasutamine. Nende arvutuste järgi saab üks keskmine perekond säästa aastas umbkaudu 5000 eurot, kui eelistada sõidujagamise või vajaduspõhist autorendi teenust isikliku sõiduauto omamisele. 2030. aastaks on aga RethinkX-i hinnangul isiklike autode omamine kukkunud USAs umbkaudu 80%.
Autotööstuse üleminek
Nii mõnedki suuremad autotöösturid näevad oma tulevasi tarbijaid kasutamas kõrgtehnoloogilisi elektriautosid. Samal ajal nenditakse, et suure tõenäosusega sellise auto kasutaja ei ole auto omanik – sõiduteenus ostetakse sisse mõnelt vastavalt teenusepakkujalt. Tellimisteenus on varsti kõikehõlmav ning valdkondadeülene. Nii luksusautode tootjad kui pisikesed idufirmad pakuvad oma teenust personaalsest vajadusest lähtuvalt: vali sobiv pakett, maksa kuutasu ning naudi sõitu!
Praegu on nii Ameerikas kui ka Euroopas üks enamlevinumaid alternatiive traditsioonilisele auto omamisele sõiduki liisimine. Ajavahemikus 2006-2016 on kasutusrendi eelistamine uute autode puhul kasvanud 11%.
Muutunud kindlustussüsteem
Mis tahes sõiduki rentimisega kaasneb alati ka vastutus ehk muutunud tarbijamudel tingib muutusi ka kindlustussüsteemis. Ükskõik, kas kasutaja rendib tõukeratta, mopeedi, auto või kasutab hoopis sõidujagamisteenust – on sedastatud, et nii tänased kui tulevased sõiduteenuse tarbijad eeldavad, et kindlustus sisaldub teenuse hinnas või vähemalt on koheselt juurde ostetav. Ka siin kehtib põhimõte: mida lihtsam, soodsam ning kasutajasõbralikum süsteem, seda parem. Kuidas see kõik aga efektiivselt toimima panna, on suuresti kindlustusfirmade ning autoäride koostöö vili.
Autoäri tulevik on põnev ning pakub ootusärevust. Lisaks eespool toodule on kindlasti veel palju tegureid, mis hakkavad tuleviku muutunud autoäris rolli mängima. Kindel on aga see, et muutuste teel on pea kõik ühiskondlikud sektorid, alates transpordi- ja logistikavaldkonnast kuni linnaplaneerimise ning energiatööstuseni välja.
Küsi ettevõtte täisteenusrendi pakkumist siit