Ettevaatust, lapsed teel!

Jaga teistega:

Kätte on jõudnud september – puudelehed pakuvad värvimängu, päevad muutuvad järjest lühemaks ning inimesed on tagasi igapäevases töö- ja koolielus. Sel sügisel alustas kooliteed ligi 14 000 last, kellest nii mõnedki pole varem iseseisvalt liikluses osalenud. Toome välja mõned nipid, kuidas õpetada oma last ohutult liiklema.

  1. Laste suurimaks eeskujuks on vanemad. Nad jälgivad ja matkivad vanemate käitumist ja seda ka liikluses. Seega on väga oluline, et ka väikeste laste vanemad järgiksid koos lastega liigeldes liikluseeskirju. Nii kujunevad ka lapsel kohe algselt välja õiged ja ohutud liikumisviisid ja käitumismustrid.
  2. Lapsed näevad maailma täiskasvanutest erinevalt ka vaid lühema kasvu tõttu. Kummarda või kükita last õpetades lapse silmade kõrgusele ja vaata, kuidas tema liiklust näeb.
  3. Käi koos lapsega läbi koolitee, eriti just ohtlikud kohad. Seda tasub korrata erinevatel aastaaegadel, et laps märkaks ohtusid, millega vastavalt aastaajale arvestada.
  4. Selgita lapsele liikluses toimuvat – arutlege koos liikluseeskirjade üle, jälgige koos teisi liiklejaid. Selline vestlus aitab lapsel reegleid paremini meelde jätta. Keskendu vesteldes ühele olukorrale korraga – nt sõidutee ületamine.
  5. Laste tähelepanu on kerge hajuma. Seetõttu on juba varakult oluline rõhutada, et nutiseadmed võiksid liikluses jääda taskusse või seljakotti. Ka muusika kuulamine võib lapse tähelepanu piisavalt hajutada, et ta ei kuule läheneva sõiduki häält.
  6. Paljud õnnetused saavad alguse sellest, et lapsel on kooli kiire. Lapsevanemana saame jälgida, et lapsel oleks kodust lahkudes piisavalt aega kooli jõudmiseks.

Mõistagi ei tohi ükski liikleja, olgu selleks laps või täiskasvanu, ära unustada helkurit ja kiivrit liigeldes jalgratta või elektrilise tõukerattaga! Ning kuigi meil kõigil on alati kiire, peab enne sõiduteele astumist alati võtma aega, et veenduda edasise teekonna ohutuses.

Turvalist kooliteed!

Erinevas vanuses lastele liiklusohutuse õpetamise nippe leiab ka siit.