Alates aprillist saavad kogenud autojuhid Eestis esmakordselt sõita A1 kategooria mootorrattaga ilma eksamit tegemata — kuid ainult kindlatel tingimustel. 1. aprillil 2025 jõustunud olulised muudatused mõjutavad nii noori mootorrattahuvilisi kui ka kogenud autojuhte, kes soovivad laiendada oma juhtimisõigust. Siin ülevaade A1 kategooria 2025. aasta seadusemuudatustest, juhilubade saamise protsessist ning muudest olulistest aspektidest, millest motohuvilised peaksid teadma.
Millised on A1 kategooria mootorrattad?
A1 kategooria hõlmab kaherattalisi mootorsõidukeid, mille töömaht on kuni 125 cm³ ja võimsus kuni 11 kW. Selle alla lähevad seega kergemad mootorrattad ja suuremad rollerid. Sellised sõidukid suudavad välja võtta 90 km/h, vahel ka rohkem, seega nendega saab sõita samadel kiirustel nagu autodega. Samas on nende masinate võimsus võrreldes A2 ja A-kategooria mootorratastega palju väiksem, seega eeldatavasti pole nende rataste kiirendus nii järsk, et alustavad juhid nende masinatega hakkama ei saaks.
Need sõidukid on populaarsed noorte seas ning sobivad hästi linnaliikluseks (mootorrattad saavad Tallinna linna parkimisaladel tasuta parkida) ja lühikesteks sõitudeks. A1 mootorratas on kergesti manööverdatav, mistõttu on see hea esimene valik neile, kes tahavad mootorrattaga sõitu alustada. Rollerid on õppimiseks veel eriti mugavad, sest tüüpiliselt ei pea rolleri puhul käiguvahetuse pärast muretsema, mootorrataste puhul aga küll.
A1 kategooria juhilubade saamise tingimused enne muudatust
A1 kategooria seadus muutus. Enne 2025. aasta aprilli kehtisid A1 kategooria juhilubade saamiseks järgmised tingimused:
- Vanus: vähemalt 16 aastat
- Koolitus: tuleb läbida autokoolis teooria- ja sõiduõpe
- Eksamid: tuleb edukalt sooritada Transpordiameti liiklusteooria- ja sõidueksamid.
Pärast eksamite edukat sooritamist väljastatakse juhiluba, kuhu on kantud A1 kategooria juhtimisõigus.
A1 kategooria 2025. aasta seadusemuudatused: mis on teisiti?
1. aprillil 2025 jõustunud muudatusega lubab nüüd A1 kategooria seadus B-kategooria juhiluba omavatel isikutel teatud tingimustel juhtida A1 kategooria mootorrattaid ilma eksamit sooritamata.
B-kategooria juhiluba omav isik võib juhtida A1 kategooria mootorratast, kui:
- Juhiluba on kehtinud vähemalt 2 aastat
- Piiratud juhtimisõiguse ja esmase juhiloa perioodi ei arvestata.
- Läbitud on mootorrattajuhi ettevalmistus, mis hõlmab:
- Vähemalt 10 tundi teooriaõpet
- Vähemalt 10 tundi sõiduõpet
- Koolituse läbimine on registreeritud liiklusregistris
- Juhtimisõigus kehtib ainult Eestis ja ei laiene teistele riikidele, sest A1 kategooriat ei kanta ilma eksamiteta juhilubadele
Kui B-kategooria juhiluba pole või pole kehtinud piisavalt kaua, siis kehtivad endiselt kõik varasemad reeglid vanuse, koolituse ja eksamite osas.
Juhiloa märgistus
Kuigi B-kategooria juhiluba omav isik võib pärast koolituse läbimist juhtida A1 kategooria mootorratast ilma eraldi eksamiteta, ei kanta selle kohta märget juhiloale. Kõik vajalikud andmed registreeritakse liiklusregistris ning A1 kategooria mootorratta juhtimise õigus kontrollitakse sealt.
Sellisel korral on suur eelis: väheneb bürokraatia, kuna füüsilist märgistust ei ole enam vaja, kuid samas on juhtimisõigus politsei jaoks lihtsasti kontrollitav. Samas võib juhiloa märgistuse puudumine võib tekitada segadust juhul, kui isik reisib välismaale. Eesti liiklusregistri andmeid välismaal kontrollida ei saa ja seega peab olema välismaal A1 kategooria sõidukit juhtides olema sõiduõigus siiski juhiloale kantud.
Kui juht soovib, et tema juhiloale kantaks A1 kategooria märge, tuleb lisaks koolitusele edukalt sooritada ka Transpordiameti liiklusteooria- ja sõidueksamid. See annab rahvusvaheliselt selge ja üheselt mõistetava sõiduõiguse.
Koolituse sisu
Koolituse nõutav maht ja õppekava erineb õppijatel, kes soovivad A1 kategooriat B kategooriale lisaks ja õppijatel, kellel B kategooria juhtimisõigust pole.
Koolituse minimaalne maht, kui B-kategooria juhtimisõigus puudub:
- 24 teooriatundi
- 12 sõidutundi.
Koolituse minimaalne maht, kui B-kategooria juhtimisõigus on olemas:
- 10 teooriatundi
- 10 sõidutundi
A1 kategooria mootorrattajuhi koolitust võib alustada isik, kes on vähemalt 15,5-aastane ja omab kehtivat tervisetõendit, mis lubab juhtida A1 kategooria mootorsõidukit.
Teooriaõppe kava B kategooria juhilubade korral:
- Mootorratta turvalisus
- Sõidu alustamine ja mootorratta asukoht sõites
- Sõidu eripära asulavälisel teel, kiirteel ja tunnelis
- Mootorratta peatumine ja sõidu lõpetamine
- Grupis sõit
- Möödasõit, möödumine ja ümberpõige
- Mootorratta juhtimine rasketes tee- ja ilmastikuoludes
B kategooria puudumisel lisandub liiklusmärkide, liiklusseaduse, liiklusohutuse ja teiste liiklejatega arvestamise õppimine. Need teadmised peaks kogenud autojuhil juba olemas olema ja selle võrra ongi teooriaõpe juhilubadega inimestele enam kui poole lühemaks tehtud.
Sõiduõppe kava B kategooria juhilubade korral:
- Juhi tööasend ja turvavarustus
- Mootorratta käsitsemine
- Mootorratta juhtimine vähese liiklusega teel
- Mootorratta juhtimine erinevates liiklussituatsioonides
- Möödasõit, möödumine ja ümberpõige
- Mootorratta juhtimine planeeritud teekonnal
Kuig B kategooria puudumisel on nõutud minimaalne sõiduõppe maht 2h pikem, siis on läbitavad teemad siiski samad.
Tüüpiliselt 10h praktilisest sõidutunnist mootorratta seljas enesekindlalt sõitmiseks siiski ei piisa. Kui varasem mootorratta kogemus puudub, siis võetakse sageli 15-25h, et rohkem harjutada. Mootorratastega toimuvad õnnetused on sageli mootorratta juhi jaoks raskemate tagajärgedega ja kuigi A1 kategooria pole võimas, siis on sõidukiirused siiski suured ja liiklusesse tasub ratta seljas minna vaid siis, kui on piisavalt harjutatud.
A1 koolituse võrdlus: B kategooriaga ja ilma
Tingimus | Ilma B kategooriata | B kategooria olemasolul |
Vanus | 16. a | 20.a (sest B kategooria saab alates 18. a ja juhtimisõigus peab olema kehtinud 2 a) |
Minimaalne õppe kestus | 24 teooriatundi 12 sõidutundi | 10 teooriatundi 10 sõidutundi |
Riiklik eksam | Vajalik | Pole vajalik |
Rahvusvaheliselt kehtiv | Jah, kantud juhiloale | Ei, kontrollitav vaid Eesti liiklusregistrist |
Koolituse hind ja kestus
A1 kategooria koolituse hind varieerub Eestis autokooliti kui piirkonniti (näiteks on Tartus juhikoolitus soodsam kui Tallinnas). Keskmiselt maksab täispakett 2025. aastal (teooria ja sõiduõpe) 600–800 eurot.
A1 kategooria täisõpe ja B-kategooria baasil vähendatud õpe ei erine hinnas suurel määral – keskmiselt on võimalik B-kategooria baasil saada õpet 100 eurot soodsamalt.
Tõenäoliselt kõik autokoolid ka A1 vähendatud õppe kursust pakkuma ei hakkagi, sest selle jaoks on vaja teha eraldi
AM, A1, A2 ja A kategooria juhtimisõiguse erinevused
Eestis jagunevad mootorrattaga sõidu juhtimisõigused nelja põhikategooriasse: AM, A1, A2 ja A. Iga kategooria annab õiguse juhtida kindlat tüüpi kaherattalisi või kolmerattalisi mootorsõidukeid, lähtudes sõiduki võimsusest ja juhi vanusest ning kogemusest.
Kategooria | Juhi minimaalne vanus | Juhtimisõigus annab loa juhtida… |
AM | 14. a | Mopeede ja mopeedautosid (kuni 50 cm³ ja 45 km/h) |
A1 | 16. a | Kerged mootorrattad kuni 125 cm³ / 11 kW |
A2 | 18.a | Mootorrattad kuni 35 kW / 0,2 kW/kg |
A | 24. a 20. a juhul kui A2 juhiload on kehtinud vähemalt 2 aastat. | Kõik mootorrattad, piiranguteta töömahu ja võimsuse osas |
AM kategooria juhtimisõigus
Annab õiguse juhtida mopeede ja väikeseid kergsõidukeid, mille tippkiirus ei ületa 45 km/h.
- Annab õiguse juhtida mopeede ja väikeseid kergsõidukeid, mille tippkiirus ei ületa 45 km/h.
- Lubatud on nii kaherattalised kui neljarattalised (nt mopeedautod).
- Õppe läbimise ja eksamite sooritamise järel saab juhiload alates 14. eluaastast.
- Piiratud kategooria, st ei anna alust kõrgema kategooria taotlemiseks, kuid on vajalik näiteks noortele iseseisvaks liikumiseks.
- Tuleb läbida AM-kategooria teooria- ja sõiduõpe, mille maht on tavaliselt väiksem kui A1 või B kategooria puhul.
- Teooriaõpe sisaldab:
- liikluse aluseid
- liiklusmärke ja -reegleid
- ohutu liiklemise põhimõtteid
- mopeedijuhi kohustusi ja ohte
- Sõiduõpe toimub enamasti mopeedil või rolleril ning hõlmab:
- harjutusi manöövriväljakul (pidurdamine, pööramine, slaalom jms),
- liiklustingimustes sõitmist (vajadusel ka liikluses, sõltuvalt autokoolist ja õpilase võimekusest).
- Eksamid:
- Liiklusteooriaeksam: valikvastustega test.
- Sõidueksam: toimub mopeedil, kas manöövriväljakul või lihtsustatud liikluskeskkonnas.
- Pärast edukat eksamite sooritamist väljastab Transpordiamet plastikust juhiloa, kuhu märgitakse AM-kategooria.
A1 kategooria juhtimisõigus
- Annab õiguse juhtida kergeid mootorrattaid kuni 125 cm³ ja 11 kW.
- Sobib alustajatele ja noortele (juhiloa saamiseks peab olema vähemalt 16. aastane).
- Võimaldab koguda esmast mootorrattakogemust.
- Ei laiene suurema võimsusega mootorratastele ega kolmerattalistele.
- Võib olla esmane samm A2 või A kategooriani jõudmiseks, kuid ei ole kohustuslik.
A2 kategooria juhtimisõigus
- Annab õiguse juhtida keskmise võimsusega mootorrattaid kuni 35 kW.
- Juhiluba on võimalik saada pärast eksamite sooritamist alates 18. eluaastast.
- Kui isik omab A2-kategooria juhiluba vähemalt 2 aastat, võib ta teha täiendõppe ja saada A-kategooria ilma täiendava teooriaeksamita ning juba 20. aastaselt.
A kategooria juhtimisõigus
- Annab piiramatu juhtimisõiguse kõikidele kaherattalistele ja kolmerattalistele mootorratastele – sõltumata töömahust või võimsusest.
- Ilma varasema mootorratta kogemuseta saab juhiloa alates 24. eluaastast
- Sellegipoolest peab olema olemas mistahes muu kategooria (nt B-kategooria) juhiluba vähemalt 2 aastat.
- Kui A2-kategooriat on omatud vähemalt 2 aastat ja läbitakse täiendõpe on võimalik saada A-kategooria luba 20.aastaselt.
- Sobib kogenud mootorratturitele, kes soovivad sõita suure võimsusega masinatega.
Kas 2025. aasta aprillis jõustunud A1 muudatused tegid midagi lihtsamaks?
Uued muudatused on saanud kriitikat, et tegelikult pole midagi lihtsamaks muutunud. Peamiseks argumendiks on asjaolu, et kuigi teooriaõppe maht on vähenenud, siis koolituse hind on kas täpselt sama või vaid natuke soodsam. Samuti ei kehti õppe järel saadud sõiduõigus välismaal.
Peamiselt võidavad muudatusest inimesed, kelle jaoks on just Transpordiameti eksam liialt närvesööv, sest tänu uuele korrale on võimalik sellest eksamist pääseda.
Seetõttu on mõned motokoolitajad mures, et kui riiklikult sõiduoskust ja koolituse läbimist ei kontrollita, siis võidakse hakata A1 lube “ostma” ehk autokoolile makstakse raha selle eest, et ilma õpet läbimata koolitus liiklusregistrisse kantaks. Transpordiamet jääb eriarvamusele – nende sõnul on ametil küllalt võimalusi kontrollida, kas õpe on ka reaalselt läbi viidud.
Allikad
https://www.transpordiamet.ee/uudised/soiduautojuhtidel-avaneb-voimalus-siseriiklikult-a1-kategooria-mootorsoidukit-juhtida
https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1021/0202/0005/Lisa12.pdf
https://arileht.delfi.ee/artikkel/120362774/muutuvad-reeglid-mootorratta-juhiloale-lugeja-hind-on-sama-koolitus-on-sama-kus-see-lihtsus-on
https://auto.geenius.ee/eksklusiiv/mis-probleemi-lahendati-a1-kategooria-mootorrataste-soiduoiguse-lihtsustamisega/