Uute autode puhul kardetakse tihti, et salongist välja sõites kukub auto hind kolinal. See ei pea tingimata tõsi olema – sõltub, millise autoga salongist välja sõidetakse. Mobire kasutatud autode äriliini juht Joonas Jõgi räägib, mida on õpetanud aastate jooksul tuhandete autode müümine.
Mobire on tuntud täisteenusrendi pakkuja. Vähem teatakse, et mainekas kasutatud autode müüja Morecar kuulub samuti Mobire gruppi. Laia margi- ja mudelivalikuga kokku puutuv Joonas selgitas, millega juba auto valimisel tuleks arvestada ja mida peab tegema väärtuse säilitamiseks siis, kui auto on juba olemas.
Kuidas valida autot, mille väärtus ei langeks kolinal? Millised tegurid mõjutavad auto väärtuse langust kõige rohkem?
Auto väärtuse hoidmise kõige olulisem hetk ongi selle ostmine. Õige margi ja mudeli valik on kõige alus. Teatud autode väärtus kukub kohe esindusest välja sõites 20-30%, samas kui teisi võid kolme aasta pärast praktiliselt sama hinnaga müüa. Selle õige mudeli väljaselgitamine on omaette kunst, siin on palju nüansse.
Näiteks inimesed, kes ei puutu igapäevaselt sõidukite müügiga kokku, sageli ei tea, et auto väärtuse langemise oluliseks teguriks on see, kui mudel on uuenemas. Vahetult enne uue mudeli peale tulemist on väga halb hetk ostmiseks.
Ehk siis tasub jälgida, et ega lähiajal midagi uut välja tulemas pole?
Jah – see on autode puhul sarnane nagu iPhone-ga, et vana mudeli väärtus langeb kohe kui uus peale tuleb. Erinevus on aga selles, et iPhone’i uuendused on avalikkusele hästi teada; autode puhul aga ei pruugi ostjad sugugi teada, millal uus mudel või mudelivärskendus turule jõuab. Seega, kui oled otsimas uut autot, siis tasub jälgida, et ei ostaks esindusest autot vahetult enne mudeli uuendust, sest selle hiljem järelturul realiseerimine võib osutuda probleemiks.
Kas tasub osta populaarseid autosid?
Tõepoolest, ebapopulaarsed mudelid ei hoia ka hinda. Tasub enne ostmist vaadata statistikat, et milliseid uusi autosid enim registreeritakse. Eksootilisemad brändid, näiteks Alfa Romeo, mida registreeritakse vähe, ei pruugi ka hinda hoida. Üldistades võib öelda, et paljud Itaalia ja Prantsuse autod jäävad järelturul venima, erandeid on muidugi ka. Vähe levinud autot ostes võid saada hea tehingu ja odava hinna. Kuid kui tead, et väärtuse säilitamine on oluline ja soovid autot hiljem müüa, ei tasu see ennast ära.
Samas – on sõidukeid, mida tuuakse Euroopast palju Eestisse sisse. Hea näide on Volkswagen. Need on autod, mida ettevõtted ostavad töötajatele tööautodeks, Golfe ja Passateid ja muid sarnaseid mudeleid. Neid tuuakse Saksamaalt suures mahus Eestisse, mis langetab kohaliku turu hinda. Importautod konkureerivad kohalikega. Kui need on imporditud ettevõtte autopargis kasutamiseks, paisatakse neid turule suurtes kogustes korraga, mistõttu on samal ajal sellist autot raske müüa.
Samas mingid teised Volkswagen grupi autod on nö rahvaautod. Neil on kogu aeg klient ootamas. Seega on kunst leida just see Saksa auto, mida Euroopast liiga palju sisse ei tooda, kuid mis on samas alati populaarne. Seda ideaalset mudelit pole lihtne leida.
Kas saab väita, et väikesed autod ei hoia hinda?
Ei saa päris nii öelda. Esimene pähe juhtuv näide on Toyota Yaris – see väikeauto hoiab hästi hinda, nagu enamik Toyota mudeleid. Teistsuguse näitena tulevad meelde preemiumautode väikesed mudelid, nagu BMW esimene seeria või Audi A1. Neid ostetakse uuena, kui fännatakse just BMW-d või Audit ja entry level mudeli saad soodsamalt kätte, aga need võivad järelturul jääda venima.
Väikesest autost on keeruline lahti saada, sest järelturul eelistatakse suuremaid autosid. Kui sul on valida, kas osta sama raha eest suur auto nagu RAV4 või pisike Audi A3, siis valid RAV4.
Kas preemium autod üleüldiselt hoiavad hinda kehvemini?
Jah. Preemium autodel langeb väärtus esindusest välja sõites kõige rohkem. Märkimisväärselt. Mure on selles, et kallitele autodele, nagu S-klassi Mercedes, 7. seeria BMW, Audi A8, on keerulisem leida teise ringi klienti. Selliseid inimesi pole eriti, kes tahaks osta 3-5. aasta vanust kasutatud Audit või Mercedest enam vähem uue auto hinnaga, sest see inimene, kes saab preemiumklassi uue auto hinda endale päriselt lubada, see ostabki uuena. Kui tippmudeli hind jääb natuke kalliks, siis võtab 5. seeria, aga ikka uue.
Võrdluseks – kui ostad pereautoks Octavia, siis on teise ringi klient alati olemas. Octaviat saad müüa siis kui ta on 3 kuu vanune või 20 aasta vanune – see rahvaauto, mis sobib hästi nii ettevõttele kui ka eraisikule.
Kasutatud tippmudelit ostab pigem fänn. Inimesed, kes uuena kindlasti ei hakkaks seda autot ostma, kes ei taha seda hinda maksta, aga nad nii väga tahavad just bemmi või mersut. Nemad ootavad suurt allahindlust. Uue auto hinnast vähemalt 40% soodsamalt müües leiad sa selle soovija, kes on suur fänn. Seega kui tahad sõita uue preemiumautoga, aga ei taha müües raha kaotada, siis on täisteenusrent parem valik. See annab vabaduse vahetada autot regulaarselt ilma, et sa seda väärtuse kukkumist kinni peaks maksma, sest selle riski võtab endale rendileandja.
Kas siis pigem tasub osta võimalikult odav uus auto?
Noo – kindlasti ei tasu uut autot ostes kokku hoida näiteks varustustaseme pealt. Kehv varustus sisuliselt tähendab, et sul pole järelturul klienti, konkurents on liiga suur. Mul üks tuttav ostis ilma õhkvedrustuseta BMW X5 ja pärast järelturul oli väga raske müüa. Vaatama tuldi palju, sest ilmselt kuulutuses ei märgatud, aga kui proovisõit tehti ära, siis saadi aru, et õhkvedrustust pole ja huvi auto vastu kadus täielikult
Oleme ka ise aeg-ajalt eksinud. Näiteks ühel korral unustasime autot tellides lisada roolisoojenduse – see oleks olnud väike lisakulu ja loomulikult oleksime pidanud selle sisse arvestama, aga läks lihtsalt meelest. Esialgu oli sellele autole huvilisi ja üks klient võttis selle kasutusse, kuid tagastas hiljem just seetõttu, et tundis roolisoojendusest puudust. Õnneks on täisteenusrendi puhul tagastamine lihtne ja mugav – klient sai kohe uue auto asemele.
Inimesel on hea varustus juba standardiks saanud. Igal margil on omad paketid. Kui BMW teatud mudelitel jääb M-pakett ostmata, siis auto kaotab väärtust. Pärast on turg täis sama hinnaga, kuid parema paketiga autosid ja järelturu ostja valib kindlasti parema varustusega auto. Ei tasu uuena ostes seda paari tuhandet kokku hoida. Sa ei pruugi seda raha küll müües tagasi saada, aga kui varustus kehva, siis huvilisi pole, ei saa lahti.
Siis näiteks hea varustusega soodne Hiina auto?
Uued Hiina autobrändid võivad tõesti olla hinna poolest ahvatlevad ja kirjade järgi on neil justkui kõik olemas, kuid kahjuks liiga värsked tulijad ei hoia oma väärtust, sest tarbijad on umbusklikud.
Hiina autode puhul on risk, et bränd ei jää meie regioonis püsima. Näiteks Maxuse puhul on kuulujutud, et see võib-olla ei suuda meil püsima jääda, sest kahjuks statistika näitab, et seda autot Eestis eriti ei osteta ja sellisel juhul ei ole mõtet seda valikus hoida. GWM turundab hoolega, aga samas pani oma peakontori Saksamaal täiesti kinni.
Selle mõju Eesti autoomanikule on korraliku tugivõrgustiku puudumine ja varuosade kehv saadavus. Levinud automarkide puhul leitakse remontimisel alati lahendus, aga kui lähed mõne eksootilisema Hiina autoga kuskile… Vea menetlus, varuosade saadavus, kuidas see auto on tehtud, kas osatakse üldse remontida jne. Meil endalgi Mobirega juhtus Lätis, et üks Hiina tootja lahkus Euroopa turult ja käigukaste polnud enam saada, mistõttu oli seda autot väga raske parandada. Toona pidimegi võõra käigukasti paigaldama. Eraisikud kindlasti ei taha selliste probleemidega tegeleda. Kui on huvi selliseid põnevaid marke ja mudeleid proovida, siis täisteenusrent on selleks kaval viis – ei pea hooldamise ja müümise pärast ju muretsema.
Diiselmootor või bensiinimootor. Kumb hoiab paremini hinda?
Järelturul tahab inimene diislit. Ilmselt põhjus on kütusekulu – või vähemasti vanasti oli see nii. Kunagi oli bensuka ja diisli vahel kahekordne erinevus – diisli kütusekulu oli nii palju väiksem, aga täna on see vahe kuni 20%. Ometi kogemus näitab, et järelturul tahetakse diislit. Isegi Octavia puhul on näha, et diislid ostetakse enne ära kui bensukad. Vahel on diislite hooldus ka soodsam, võib-olla selle pärast.
Samas bensiinimootoriga autot ostetakse uuena rohkem, sest diislite hind on uuena lihtsalt kallim. Järelturul langeb diisli ja bensuka hind sarnasele tasemele. Ja sel juhul tahetakse järelturul saada paremat diili, näiteks Octavia diisel sõidab neljaliitrise kütusekuluga. Ehk siis mõnes mõttes diisel kaotab rohkem hinda, sest pärast müüd sama hinnaga nagu bensiinimootoriga autot, aga samas huvilisi on rohkem, suurem tõenäosus kiiresti lahti saada. Sellist otsust on ostuhetkel muidugi raske teha, kuna auto müük ei tule sellisel hetkel pähegi.
Kas automaat- või manuaalkast mõjutab järelturu väärtust?
Täna võib öelda, et manuaalkäigukastiga sõiduk muutub mittelikviidseks, kui tegu pole just kaubikuga. Kunagi oli manuaalkastil oma ostjaskond – inimesed lausa otsisid manuaali, sest tol ajal arvati, et manuaal on töökindlam. Tänaseks on see arvamus hääbumas. Isegi vanemad inimesed eelistavad automaati. Uutest autodest päris paljusid ei saa enam tellida manuaalkastiga ja paljud noored teevad ka juhiload vaid automaatkastile.
Ka kaubikuid küsitakse juba automaatse käigukastiga, sest päeva lõpuks on inimene töösõitudest väsinud. Automaat muudab linnasõidu lihtsamaks ja töösõitude puhul on see väga oluline. Automaatkäigukastiga kaubikud pole veel väga levinud, sest sobivaid käigukaste, mis hästi veaks, on vähe, aga need variandid, mida me Mobire lattu tellime, lähevad hästi kaubaks.
Kas Saksast toodud autosid hinnatakse endiselt kõrgelt?
Eesti ajalooga auto on kõige nõutum. Vanasti oli arusaam, et Euroopas headel teeldel sõitnud auto kestab paremini, aga tegelikult ostjal puudub igasugune informatsioon näiteks avariide või tegeliku päritolu kohta. Eestis sõitnud auto kohta saab nii lihtsalt liikluskahjude kontrolli teha, aga imporditud autode kohta on keeruline infot saada.
Ise ka müües rõhutan, et Euroopa autol võib olla ilus hooldusraamat, aga tegelikult ei tea kunagi, mis seal päriselt on, sest kelleltki pole ju üle küsida. Ma väga hindan, et Eestis on see nii läbipaistev. Kõik on dokumenteeritud. Isegi kaskojuhtumid tulevad välja, kui hooldusraamat on olemas. Uuemate autode puhul on see kindlasti nii – neid viiakse esindusse remonti ja seal pannakse kõik kirja.
Loomulikult erandeid on – väga vanadel autodel võib tõesti olla nii, et Eestis sõitnud autod on rohkem roostes, sest siin kasutatakse talvel palju soola. Ka teatud preemiumklassi autosid tuuakse sellepärast välismaalt sisse, et valik on seal suurem. Siiski üldistades ütleksin, et Eesti ajalooga autod on palju väärtuslikumad.
Kui inimene vaatab autokuulutusi, siis mis on kõige olulisem? Kas läbisõit, vanus, hooldusajalugu või varustustase?
Kõik kuulutuse komponendid on olulised, sest otsing algab sageli filtrite lisamisest. Nii jäetakse paljud kuulutused kõrvale, sest need ei vasta otsingukriteeriumitele.
Läbisõidu puhul on filtrite mõju hinnale eriti märgatav – teatud ümmarguste numbrite järel tekivad hinnakuristikud – kui lähed üle, siis hind kukub. Kõige märgatavam on see 100 000 km läbisõidu puhul. Inimesed panevad selle otsingus filtrisse ja kui su auto on üle selle, isegi 101 000, siis su auto ei tule välja. Samamoodi on märgiline 10 000 km – alla selle on auto uus, üle selle on kasutatud auto. 10 000 kuni 40 000 läbi sõitnud autod pannakse samasse patta.
See on tegelikult lõks. Sageli tulevad suured hooldused esmakordselt pärast 100 000 kilomeetri läbimist. Mõnel autol võib ainuüksi rihmade vahetuse eest arve kerkida 2000 euroni. Olen näinud ka juhtumeid, kus suurema hoolduse jaoks tuleb auto esiots peaaegu täielikult lahti võtta – see ajab hinna veelgi kõrgemaks. Ainult väga teadlik ostja teab täpselt, kui kallis on mingi auto hooldus ja oskab ka küsida, kas need hooldused on tehtud. Teadlik ostja saab siin kaval olla – pigem võtta 110 000 läbisõiduga auto, mille saad odavamalt kätte ja millel on need hooldused juba tehtud. Ära muidugi unusta dokumente küsida. Aga oled autot müümas, siis tasub seda teha enne, kui sada tuhat täis tuleb.
Kuidas on lugu elektriautodega? Kas nende väärtus langeb kiiremini kui tavaautode väärtus?
Täna on seda raske öelda. Varasemalt oli vastus selge – elektriautode hind uuena oli väga kõrge ja seega väärtus langes kolinal. Aga kui täna minna uut elektriautot ostma, siis on selle hind samaväärne tavaautoga. Näiteks Škoda Kodiaq ja Enyaq on üsna samas hinnaklassis, seal 40 000 euro juures, kuid viis aastat tagasi maksis Enyaq 70 000 eurot. See oli absurdne, kui kallid olid elektriautod ja seetõttu nad kaotasid ka hinda.
Tehnoloogia on soodsamaks läinud, sisenetakse madalamal tasemel ja näiteks Hyundai IONIQ 5 või Tesla Model Y hinnalangus pole olnud üldse suur. Mõned mudelid lihtsalt hoiavad väärtust paremini kui teised. Näiteks Tesla Model 3 hoiab hinda kehvemini kui Model Y. Ilmselt seetõttu, et vanasti oli Model Y hind sama nagu Model 3, kuid Y on ju oluliselt suurem auto ja järelturul hinnatakse suuremaid autosid rohkem.
Samas väikese akuga linnasõitudeks sobilikud elektriautod ei hoia üldse hinda, kuna pole maanteel praktilised. Selliseid ostjaid, kes soovivad ainult linnas liikuda, on pigem vähe. Uue auto ostja vaatab hinna järgi ja annab mõnes asjades seetõttu järele, et endale ikkagi uut autot lubada. Aga järelturu ostjal on kriteeriumeid rohkem, ta tahab parima hinnaga parimat autot leida. Turg on täis väikese akuga elektrikaid, mida keegi enam ei soovi.
Kas esinduses hooldatud auto annab müües märgatava hinnalisa?
Esinduse hooldusajalugu annab müües eelise. Huvilisi on rohkem, tehinguga julgetakse lõpuni minna, kuigi kallimalt ei pruugi see auto siiski kaubaks minna.
Esinduses hooldamine on kindlasti vajalik, kui auto on garantiiajal. Garantiiajal hoolduskulud ei ole nii suured ja see ei ole koht, kust uue auto puhul kokku hoida. Kui garantii on läbi, siis võid teha õlivahetust või piduritöid soodsamas kohas.
Kui lähed vaatama 3-4 aastat vana järelturu sõidukit ja selgub, et seda ei ole hooldatud esinduses, siis see tundub väga kahtlane. Ma ilmselt isegi ei ostaks seda. Kuni 5-aastase auto puhul peab hooldus olema esinduses tehtud, muidu on see ostjale punane lipp. Aga ka vanematel autodel annab esinduse hooldusajalugu kindlasti eelise. Ostjana näiteks saad siis teada, kui on olnud suuremaid avariisid, mis võib-olla liikluskindlustuse kaudu välja ei tulnud. Ma saan aru, miks ostjad eelistavad seda. Seega müüjana pead nii tegema, aga kas sa selle raha ka tagasi saad… Pigem mitte.
Kuidas Eesti maksupoliitika järelturu hindasid mõjutab?
Registreerimistasu ja aastamaks mõjutavad järelturgu olulisel määral. Teatud mudelite hinnad on langenud suurte registreerimistasude tõttu, näiteks diisel versus pistikhübriid – pistikhübriid võidab kindlasti. Osadel mudelitel on üüratu aastamaks ja kui aastamaks on üle 1000 euro, siis sisuliselt on need autod muutunud mitte likviidseks – ostjad ei lepi selle kuluga. Neid saad nüüd müüa ainult välismaale. Automaksu tähtsus otsuse tegemisel ainult kasvab – kui inimesed on juba paar korda seda maksu tasunud, siis nad kindlasti uut autot ostes jälgivad seda kulu.
Aga praegu autot ostes ei tasu ka tulevasi makse unustada. Näiteks on juba teada, et kütusehind läheb veel kallimaks. 2027. aastast lisanduvad naftapõhise kütuse hinnale CO2-kvoodid ning 2030. aastaks tõuseb taastuvenergiakohustus transpordis olulisel määral. Alan Vahti prognoosi kohaselt tõuseb halvimal juhul kütuse hind peaaegu euro võrra.
See juhtub juba lähiaastatel ja siis inimesed hakkavad päris valusalt märkama, et mugavaks liikumiseks peab maksma üsna suurt raha. Isegi kui kliimamuutused Eestis täna veel eriti paljusid inimesi ei huvita, siis kui see rahakotile mõjub, hakatakse mõtlema, et elektriga saab praktiliselt tasuta sõita, ega pea naftat põletama.
Mida saab teha praegune autoomanik, et tema auto oleks 3. kuni 5. aasta pärast ostmiseks atraktiivne?
Ehk siis kui auto on juba valitud? Sel juhul number üks on ikkagi dokumenteeritud ajalugu. Kui sul müügihetkel puudub hoolduse ajalugu ja sa ei saa näidata, et oled autot korrektselt hooldanud, siis on kehvasti. Võid öelda, et käisid mingis garaažis, aga see pole usutav.
Lisaks veel miski, millega minu meelest eestlased on sageli liiga laisad: salongi pidev koristamine tolmuimejaga. Ma näen oma tutvusringkonnas, et pesulasse jõutakse küll ja seega välisvärvi hoitakse, aga salong on suurem ettevõtmine. Salongi pidev puhastamine säilitab salongi paremini. Seest peaks autot tolmuimejaga puhastama vähemalt korra kuus. Tõesti – korra kuus on tihti, aga auto salongi säilitamiseks vajalik. Liiv kulutab matte ja muid materjale, samuti ümbritsevat plastikut. Meil on palju tolmu ja liiva Eestis, kahjuks harva puhastamisest ei piisa. Lisaks kui auto on must, siis kõik materjalid saavad endale halva lõhna külge.
Välise hoolduse puhul jäetakse sageli tegemata pigipesu. Seda peaks kindlasti kaks korda aastas tegema.
Kes on laisemad autoomanikud ja teavad ette, et ei viitsi auto säilitamisega nii palju vaeva näha, neile ilmselt oleks täisteenusrent parem valik. Sellisel juhul on auto müümine pärast teenusepakkuja vastutada.
Kuidas mõjutavad õnnetusjuhtumid järelturu hinda?
Õnnetusjuhtumid on järelturul ülitähtsad, sest avariis osalenud autot ei taheta. Kõik kindlustusjuhtumid mõjutavad auto järelturu hinda ja sa auto omanikuna ei saa seda alati mõjutada. Mobire täisteenusrendi autode puhul see ei pea sind üldse morjendama, kui keegi teeb sulle kogemata kõksu, aga oma auto puhul – isegi kui keegi teine oli süüdi ja tegemist oli väikese plekimõlkimisega, siis ikka pärast müüa raskem.
Ainuke asi, mida saab teha, kui on olnud õnnetusjuhtumeid, on korralik remont esinduses, mis on hooldusraamatusse kantud. Nii saad näidata, et auto on korda tehtud, turvapadjad asendatud jne. Seda kõike peab tõestama, kui üldse müüa tahad.
Kas inimesed mõtlevad auto väärtuse säilitamisele juba ostu hetkel või pigem hiljem, kui müük läheneb?
Tavaliselt ei mõelda ostes sellele, et kas seda on ka hea müüa. Sageli uue auto ostmisel vaadatakse auto hinda ja otsustatakse emotsioonide pealt. Nii tehaksegi need suurimad vead, millest oleme rääkinud. Vale margi ja mudeli ostmine (näiteks mudeli eluea lõpus) või kehv varustustase hinna või teadmatuse tõttu. Kui ostad mudelit, mis on oma eluea lõpus, siis peaksid ostjana küsima väga suurt soodukat, aga sageli esindused ise ei paku seda. Teadmatule inimesele müüakse peaaegu täishinnaga lõppev mudel ja siis kui kuu aega hiljem on uus versioon väljas, siis vastostetud auto väärtus kukkus kolinal.
Seda küll ei suuda keegi hästi ette näha, aga eks on ajastus ka tähtis – sa ei taha osta siis, kui kõik ostavad või müüa siis kui kõik müüvad. Nägime eelmise aasta lõpus, et automüüjatel oli palju kliente ja soodukaid ei olnud. Kõik tahtsid enne registreerimismaksu auto ära osta. Uuel aastal oleks palju soodsam olnud osta. Aga noh, ega sa ei saa seda kontrollida, sa ostad kui on vaja ja müüd kui on vaja. Nii võib palju raha kaotada.
Mis on kõige üllatavam asi, mida inimesed auto väärtuse säilitamise kohta ei tea?
Üks asi, mis mulle kohe meelde tuleb, on autode omanikuvahetused. Ostuhuvilised küsivad ja kontrollivad järgi mitu omanikku autol on olnud. Tundub väga kahtlane, kui autol on palju omanikke olnud. Eks ikka kõik otsivad seda “sõitis ainult pühapäeviti kirikusse, muidu seisis garaažis” ajalooga autot. Reaalsus selline loomulikult pole, aga ostjad ikka küsivad ja kahtlustavad.
Samuti tasub hoiduda veidratest värvivalikutest. Ka tootja signatuurvärvidega on võib olla sama lugu – ostuhetkel on see moes, aga viie aasta pärast ei pruugi enam ei toimida. Praegu võib tunduda äge näiteks Ultra Violet Metallic ehk teisisõnu lilla, aga ma ei ole üldse kindel, et viie aasta pärast seda ostetakse.
Mugav täisteenusrent või kasutatud auto Morecarist
Inimesed, kes soovivad igapäevaselt sõita uueväärses autos ja seetõttu vahetavad autot iga paari aasta järel, peavad iga ostu puhul arvestama auto väärtuse säilitamisega ning tegema otsuseid pigem järelturu kui isiklike eelistuste põhjal. Kui soovitakse preemiumautot, siis ka õigeid otsuseid tehes ootab müümisel ees rahaline kaotus. Seetõttu on kavalam valida Mobire täisteenusrent – nii saab tüütu müügi ja järelturu pärast muretsemise asendada mugava teenusega, mille hinna sees on ka hooldused, rehvid, kindlustus jm.
Kes soovivad raha säästa, valides kasutatud auto, mis on juba esimese hinnalanguse läbi teinud, neil tasub tutvuda Morecari valikuga. Morecar müüb autosid, mis on korrektselt ja sageli hooldatud ning korralikult dokumenteeritud hooldusajalooga. Valikus on palju erinevaid marke ja mudeleid ning valiku tegemisel saab nõu küsida ekspertidelt, kes tegelevad autodega igapäevaselt.
Kõige olulisemad punktid
- Auto väärtuse hoidmise kõige olulisem hetk on auto ostmine. Õige margi ja mudeli valik on auto väärtuse hoidmise alus.
- Ostmise hetkel pead olema kindel, et uut mudelit pole lähiajal peale tulemas. Automüüjad ei ütle sulle seda tavaliselt. Kui uus mudel on tulemas siis oota ära või küsi väga suurt soodustust, sest eelmise mudeli väärtus kukub väga palju, kui uus mudel väljas
- Ebapopulaarsed mudelid – need mida registreeritakse harva, mida linnapildis näed vähe – nende väärtus kukub rohkem, sest need on ka järelturul ebapopulaarsed.
- On mudeleid, mida tuuakse Lääne-Euroopast väga palju sisse, tüüpiliselt tööautodeks. Neid müüakse pärast odavalt ja see langetab kohaliku turu hinda korralikult.
- Kallimad preemium mudelid hoiavad halvasti hinda, sest neile on keerulisem leida klienti, kes soovib kallist autot 3-5. aasta vanusena. Need, kes saavad endale preemium autot lubada, need ostavad selle endale uuena, niisama fännid ostavad ainult siis, kui hinda on väga palju madalamaks lastud.
- Ostmise hetkel ei tasu kokku hoida varustustaseme pealt, sest pärast keegi ei osta kehva varustusega autot. Sa küll ei saa hea varustusega autot väga palju kallimalt müüa, lihtsalt erinevus on selles, et kas on üldse huvilisi või mitte.
- Hiina autode järelturul realiseerimine on pigem probleem – seda peamiselt tarbija ebakindluse tõttu. See auto ei pruugi regioonis püsima jääda ja hiljem on väga raske seda autot hooldada. Varuosasid ei pruugi olla saada või need on kallid.
- Kui võrrelda diislit ja bensiinimootorit, siis diisel läheb järelturul paremini.
- Manuaalkasti ostetakse tänapäeval väga vähe. Isegi kaubikuid eelistatakse automaadiga, kui võimalik.
- Eesti hooldusajalugu on väga väärtuslik. Uuemate autode puhul eriti – siis ei kehti see “soolamata teede” argument, mida vanasti kasutati, kui Saksamaalt autosid toodi.
- Läbisõidu numbrid on autokuulutuste filtrites olulised. Suurte numbrite järel, eriti 100 000 kilomeetrise läbisõidu järel on hinnakuristikud – hind langeb oluliselt.
- Vanasti elektriautode väärtus langes kolinal – enam see nii pole, sest uue elektriauto hind pole enam nii kõrge.
- Kuni 5 aastat vana auto puhul on väga kahtlane, kui see pole esinduses hooldatud. Inimeste jaoks on see punane lipp.
- Aastamaks mõjutab järelturgu oluliselt. Osad autod on muutunud mittelikviidseks. See mõju pigem kasvab, mida kauem inimesed on seda maksu maksnud.
- On juba teada 2027. ja 2030. rakenduvad muudatused, mis hakkavad kütuse hinda olulisel määral mõjutama. Kui kütus läheb tõesti nii kalliks, kui prognoositakse, siis lähevad elektriautod eriti hinda ja diisel ning bensiin kaotavad kolinal väärtust.
- Kui auto on juba valitud, siis auto väärtuse hoidmiseks on vajalik dokumenteeritud hooldusajalugu, lisaks pesulas käimisele vähemalt kaks korda aastas pigipesu ja salongi puhastamine tolmuimejaga korra kuus.
- Õnnetusjuhtumid mõjutavad järelturu hinda olulisel määral. Kui juba kõks on juhtunud, siis isegi kui ise süüdi polnud – müüa on raskem. Ainuke asi, mida siis teha saad – remondi esinduses ja jälgi, et remont oleks dokumenteeritud.
- Tasub hoiduda veidratest värvivalikutest ja vältida tootjate signatuurvärvide “kiirmoodi”, sest 5. aasta pärast need enam kaubaks ei lähe.