Avaleht / Blogi / Kõik autouudised / Miks auto ei käivitu? Enamlevinud probleemid ja lahendused
Iga autojuhi õudusunenägu on see, kui ühel hetkel auto enam käima ei lähe. Teadupoolest juhtuvad sellised asjad kui välk selgest taevast ning eriti ebameeldiv on olukord siis, kui ei ole teada, mis autoga õigupoolest viga on. Auto käivitamine võib eriti problemaatiline olla just talveperioodil, kuna ekstreemsed ilmastikuolud mõjuvad mootorile ja kütusesüsteemile ebasoodsalt – kütus külmub, mootor kangestub.
Kui auto ei lähe käima, on kõige olulisem välja mõelda, mis on selle põhjus. Olenemata tekkinud probleemist võib kiire tegutsemine hoida autot töökorras ja aidata vältida kulukaid kahjustusi. Kui probleemi väljaselgitamine on keeruline, on soovituslik telefoni teel appi kutsuda käivitus- või autoabi, kes su küsimustele vastata oskab ning praktilist nõu ja abi pakub. Mobire kliendina on igale auto käivitamisega seotud küsimusele võimalik vastus saada helistades lühinumbrile 13500.
Põhjuseid, miks auto ei lähe käima, on mitmeid. Järgnevalt toome välja neist põhjustest kõige levinumad.
Tühi aku on kõige sagedamini esinev tegur auto käivitamisega seotud probleemide taga. Kui süütevõtme keeramisel ei kostu mootorist selle käivitumise häält või see on kuuldavalt aeglane (hääl veniv ja ei käivitu lõpuni), seisneb asi tõenäolisel selles, et auto aku on tühi. Probleem võib tuleneda ka sellest, et sõiduki aku on vananenud. Akude eluiga on kuni viis aastat.
Kui auto aku on tühi ja sõiduk ei käivitu, aitab probleemi lahendada auto käivitamine krokodillidega ehk kaabelkäivitus.
Auto aku seisukorrast ja vanusest tuleks alati teadlik olla, sest võib-olla oleks aeg aku välja vahetada. Siiski ei pruugi küsimus alati aku vanuses olla, vaid see võib olla lihtsalt tühjaks saanud.
Kui auto krokodillidega käivitamine probleemi ei paranda, on võimalik, et auto mittekäivitumine on põhjustatud vigasest generaatorist. Kui generaator on vigane ega suuda toota piisavalt voolu, et auto elektrisüsteem töökorras hoida, hakkab auto akust voolu ammutama. See omakorda kulutab akut kiiremini ja lõpeb sellega, et ühel hetkel pole akus piisavalt voolu, et autot käivitada. Generaatori rike hõlmab probleeme peamiselt vahelduvvoolu rihma ja juhtmestikuga. Generaatori ülesanne on täiustada auto elektrisüsteemi tulede, raadio ning konditsioneeri toimimisega.
Auto ei pruugi käima minna, kui probleem on vigases starteris. Starter on ühendatud auto akuga ja on mootori tööks hädavajalik – selle ülesanne on süütevõtme keeramisel mootor käivitada. Kui kuuled auto käivitamisel klõpsatust, kuid mootor ei lähe käima, on auto aku tühi ja seetõttu ei jõua starter end ringi vedada. Kui kuuled aga enne käivitumist hõõrumise häält, on starter tõenäoliselt kulunud ning sel juhul tuleb lasta see ja kogu elektrisüsteem mehaanikul üle kontrollida.
Kui auto ei lähe käima, võib viga peituda elektrisüsteemi ühendustes, mis põhjustab seda, et auto käivitamise hetkel ei ole autol voolu. Kui keerate auto süüte sisse, peaks mootori kontrolltuli süttima. Kui seda ei juhtu, ei jõua tõenäoliselt vool mootorini ja probleemi ajendiks läbipõlenud kaitse, relee või purunenud juhe.
Enne sõidu alustamist meenuta, millal viimati oma autot tankisid, sest mittekäivitumise põhjus võib olla tühjas kütusepaagis. Lisaks otsakorral kütusele võivad kütuseprobleemid sisaldada endas probleemkohti katkise kütusepumba, ummistunud kütusepihustite ja muude mehaaniliste probleemidega kütusesüsteemis.
Kui auto ei käivitu, võib probleem olla mootori ülekuumenemises. Tavaliselt võivad mootori töös takistuseks saada sellised osad nagu väntvõll, hammasrihm või hammaskett. Mootoriprobleemi tunneb ära, kui auto peale käivitumist kohe uuesti välja sureb. Mootorisüsteemi rikke korral on rangelt soovituslik oma auto mehaaniku kontrolli viia ja vajadusel seda parandada lasta.
Mõnikord võib auto mittekäivitumist mõjutada selle turvasüsteem, kui see õiget süütevõtit ära ei tunne. See võib olla tingitud sellest, et süütepuldis asuva mikrokiibiga ühenduses olev patarei hakkab tühjaks saama. Sel juhul peaks hankima uue süütevõtme ja proovima autot uuesti käivitada.
Puhas kütus on mootori jõudluse ja tervisliku toimimise jaoks hädavajalik. Kütuse puhastus algab jämefiltrist, mis ei lase ebavajalikel osakestel süsteemi sattuda. Reeglina ummistavad igasugused kütuse ja süsteemse kulumise ebapuhtused kütuse peenfiltri, mistõttu on peenfilter ka vahetatav. Kuna diiselmootorid ei salli üldse vett, on nendele lisaks kütusefiltrile ka vee-eraldi, mis on kas integreeritud kütusefiltrisse või sellest eraldi. Vee-eraldi eraldab diislikütusest niiskuse täielikult.
Kui auto ei käivitu, võib see olla ülekuumenenud. Peamiselt on see tingitud jahutussüsteemi ebaefektiivsest töötamisest, kuid põhjus võib olla ka konkreetselt jahutusradiaatori korgis, radiaatori vedelikupidavuses, mootori süütemehhanismis või radiaatori jahutustiivikus.
Samuti võib auto mittekäivitumise põhjus olla määrdunud süüteküünaldes. Süüteküünaldele tekib märg/õline kiht, kui gaas, õli või vesi ei ole mootoris korralikult ära põlenud. Märjad süüteküünlad viitavad, et midagi ei tööta korralikult ja viga tuleks esimesel võimalusel ära parandada.
Mobire täisteenusrendi kliendina on Sul olemas 24/7 teeninduskeskus lühinumbril 13500, kui autoga peaks ükskõik, mis rike või probleem tekkima.