Miks auto ei käivitu?

Jaga teistega:

Iga autojuhi õudusunenägu on see, kui auto ühel hetkel enam käima ei lähe. Selline situatsioon võib kujuneda väga suureks väljakutseks, sest enamasti juhtub see kui välk selgest taevast, jättes selgusetuks asjaolu, mis autoga õigupoolest üldse juhtunud on. See on tõeliselt tülikas ja inimesi segadusse ajav olukord – auto mittekäivitumise tõttu tööle, kooli või koosolekule hilinemine võib ära rikkuda terve päeva. Auto käivitamine võib eriti problemaatiline olla just talveperioodil, kuna ekstreemsed ilmastikuolud mõjuvad mootorile ja kütusesüsteemile ebasoodsalt – kütus külmub, mootor hangub.

Ilmselgelt ei tahaks keegi sellisesse abitusse olukorda sattuda, sest see võib kõik plaanid ja hilisemad kohtumised kihva keerata. Seetõttu on oluline sõiduki mittekäivitumise võimalikest põhjustest teadlik olla, et kimbatuslikke olukordi vältida. Põhjuseid, miks sõiduk mõnikord käivituda ei taha, on mitmeid, aga järgnevalt toome välja neist kõige levinumad.

Probleemid akuga

Tühjaks saanud aku on kõige sagedamini esinev faktor auto käivitamisega seotud probleemide taga. Kui süütevõtme keeramisel ei kostu mootorist selle käivitumise häält või see on kuuldavalt aeglane (hääl veniv ja ei käivitu lõpuni), seisneb probleem tõenäoliselt just tühjaks saanud akus. Probleem võib tuleneda ka sellest, et sõiduki aku on vananenud (akude eluiga on umbes 2–4 aastat). Aga kuidas üldse ära tunda, et probleem on auto akus? Akuprobleemi tunnusjooned on järgmised:

  • sõiduki käivitamisel pole kuulda heli ega sütti ühtegi tuld,
  • mootori hääl on vaevaline, veniv või auto ei käivitu lõpuni,
  • süütevõtme keeramisel käib klõpsatus,
  • mootori pöörded on madalad,
  • esituled on nõrgad.

Kui on võimalus, et auto mittekäivitumise põhjus seisneb justnimelt tühjaks saanud akus, tuleb proovida sõidukit krokodillidega (kaabelkäivituse abil) käivitada. Kui auto seejärel tööle läheb, seisnes probleem tõenäoliselt akus, aga kui auto käivitamine ikkagi ei õnnestunud, on tegu mõne muu probleemiga. Auto aku seisukorrast ja vanusest tuleks alati teadlik olla, sest võib-olla oleks aeg aku välja vahetada.

Siiski ei pruugi küsimus alati aku vanuses olla, vaid see võib olla lihtsalt tühjaks saanud. Tegurid, mis soodustavad aku kiiret tühjenemist, on alljärgnevad:

  • auto tulede või mõne muu elektriseadme ööseks või pikemaks ajaks sisse jätmine;
  • autoga pole pikka aega sõidetud;
  • külm ilm, kui äärmuslikud olud on õlid paksuks ning aku kangeks muutnud, mistõttu on niigi nõrgal akul veelgi raskem autot käivitada;
  • kui autole on paigaldatud jälgimisseade.

Probleemid generaatoriga

Kui krokodillidega käivitamine probleemi ei paranda, on võimalik, et auto mittekäivitumine on põhjustatud vigasest generaatorist. Kui generaator on vigane ega suuda toota piisavalt voolu, et auto elektrisüsteem töökorras hoida, hakkab auto akust voolu ammutama. See omakorda kulutab akut kiiremini  ja lõpeb sellega, et ühel hetkel pole akus piisavalt voolu, et autot käivitada. Generaatori rike hõlmab probleeme peamiselt vahelduvvoolu rihma ja juhtmestikuga. Generaatori ülesanne on varustada auto elektrisüsteemi tulede, raadio ning kliimaautomaatika toimimisega. Vigase generaatori tunnused on järgmised:

  • probleemid auto elektroonikaga (tuled, raadio, konditsioneer);
  • auto sureb pidevalt peale käivitamist välja;
  • esituled vilguvad või on ähmased;
  • armatuurlaual süttib hoiatustuli.

Probleemid starteriga (käivitiga)

Suurel osal autodel, mille käivitumisega on tekkinud tõrkeid, peitub probleem vigases starteris. Starter on ühendatud auto akuga ja on mootori tööks hädavajalik – selle ülesanne on süütevõtme keeramisel mootor käivitada. Kui kuuled auto käivitamisel klõpsatust, kuid mootor ei lähe käima, on auto aku tühi ja seetõttu ei jõua starter end ringi vedada.

Elektrilised või juhtmestiku probleemid

Kui auto ei käivitu, võib viga peituda elektrisüsteemi ühendustes. Kaabelkäivitusel võite olla juhtmed valesti akudele ühendanud ja see võib omakorda olla kahjustanud mootorit ja elektrisüsteemi. Võib juhtuda ka, et auto käivitamise hetkel ei ole autol voolu. Kui keerate auto süüte sisse, peaks mootori kontrolltuli süttima. Kui seda ei juhtu, ei jõua tõenäoliselt vool mootorini ja probleem peitub läbipõlenud kaitsmes, relees või purunenud juhtmes.

Kütuseprobleemid

Enne sõidu alustamist meenuta, millal viimati oma autot tankisid, sest mittekäivitumise põhjus võib seisneda ka tühjas kütusepaagis. Lisaks otsakorral kütusele võivad kütuseprobleemid olla seotud katkise kütusepumba, ummistunud kütusepihustite, vale kütuse tankimisest, diiselkütuse hangumisest jpm.

Rikkis immobilisaatorid

Mõnikord võib auto mittekäivitumist mõjutada selle turvasüsteem, kui see õiget süütevõtit ära ei tunne. See võib olla tingitud sellest, et süütepuldis asuva mikrokiibiga ühenduses olev patarei hakkab tühjaks saama. Sel juhul peaks hankima uue patarei võtmele ja proovima autot uuesti käivitada.

Kokkuvõte

Kui auto ei käivitu, on kõige olulisem välja selgitada, mis on selle põhjus. Olenemata sellest, kas tegemist on akuprobleemi või muu probleemiga, võib kiire tegutsemine hoida autot töökorras ja aidata vältida kulukaid kahjustusi. Kui probleemi väljaselgitamine on keerukas, on soovituslik telefoni teel appi kutsuda käivitus- või autoabi, kes su küsimustele vastata oskab ja praktilist nõu ja abi pakub.

Kõige sagedamini on auto käivitumisprobleemid seotud tühjaks saanud akuga. Seda esineb eriti tihti just talvel, kui külm ilm on aku nõrgaks, õlid paksuks ning mootori kangeks muutnud. Selle olukorra ennetamiseks on kõige õigem parkida auto sooja kohta.

Kui autol aku tühi on ja sõiduk kuidagi käivituda ei taha, aitab probleemi lahendada krokodillidega käivitamine. Aga kui seegi tulemust ei anna, võivad probleemid märksa tõsisemad olla. Sellisel juhul tasub kaaluda uue aku hankimist või esindusse pöördumist, et sealsed eksperdid saaks kindlaks teha, ega autol ekstreemsetes oludes veel mõnda häda tekkinud ole, mis käivitamist takistab. Kindlasti tuleb anda aega, et sõiduki mootor soojeneda saaks – mõnikord võib mittekäivitumise põhjus olla liigne kiirustamine.

Samuti on oluline, et aku ei oleks juba parkides tühjaks saanud. Kui hommikul on auto käivitamisega mure olnud ja oled päeval vaid mõned kilomeetrid sõitnud, siis ei ole saanud aku täituda ning järgmisel hommikul võib olla veelgi raskem autot käivitada. Parem oleks päeva jooksul üks pikem sõit teha, mis akul täituda laseks.

Mobire täisteenusrendi kliendina on Sul olemas 24/7 teenindusabi, kui autoga peaks ükskõik, mis rike või probleem tekkima.

Loe veel lisaks