Mis on suurim oht liikluses?

Jaga teistega:

Sellest, et joobes peaga ei tohi rooli istuda on valdav enamik meie autojuhtidest aru saanud, kuigi erandeid tuleb endiselt ette. Selle kõrvale on tekkinud aga potentsiaalselt sama suur oht, mis on paraku väga laialdaselt levinud – nutijoove.

Tehnoloogia arengu üks negatiivseid tagajärgi on meie tähelepanu kestuse lühenemine. Uuringute kohaselt on see lühenenud 12 sekundilt 8-le. Pidev vajadus olla infovoos tingib olukorra, kus näiteks töölt koju sõites vaatame telefonist e-maile, vastame sõbrale Facebookis või sirvime uudiseid. Kui palju tegelikult nutitelefoni näppimisega sõidu ajal õnnetusi juhtub ei ole suudetud dokumenteerida, sest juhid seda üldjuhul üles ei tunnista. Samas on politsei kinnitanud, et linnapildis liiklust jälgides on tegemist aina süveneva probleemiga.

Lisaks autojuhtidele on nutijoove tabanud ka jalg- ning tõukerattureid, kes kiiresti jalakäijate vahel vuhisedes seavad ohtu nii enda kui ka teiste elu.

Nutitelefoni näppides läbitakse pimesi umbes 70 meetrit

Liikluses on kõik vaid sekundite küsimus. Lubatud linnakiirusel 50 km/h läbib autojuht ühe sekundiga ligi 14 meetrit. Maanteesõidul on vahemaa veelgi pikem. Nutitelefonis tehtavateks toiminguteks kulub aga keskeltläbi 4-5 sekundit ning seega on „pimesi“ läbitud vahemaa linnas umbes 70 meetrit ja maanteel lausa 125 meetrit! Selle vahemaaga võib aga juhtuda palju – jalakäija astub ülekäigurajale, loom satub teele, vastutulev sõiduk kaldub rajalt kõrvale või ristume hoopis jalgrattateel liikleva ratturiga. Praegusel pimedal ajal on oht veelgi suurem, sest vaadates sinist valgust kiirgavat telefoniekraani vajavad meie silmad lisaaega, et pimedate oludega kohaneda ning valvsus autoroolis taastada. Sama kehtib ka sügistalviste vihmaste teeolude kohta, mis vajavad ka kõige viluvama autojuhi poolt lisatähelepanu.

Kuidas hoiduda telefoni vaatamisest roolis?

Et hoiduda kiusatusest saada roolis telefoni näppimisest kiire dopamiinilaks, tasub telefon sõidu ajal hääletule režiimile seadistada ning käe ulatusest eemale panna. Enamik tänapäevaseid sõidukeid võimaldab telefoniga rääkimiseks käed-vaba süsteemi, mistõttu saavad kõik olulised kõned tehtud ka juhul, kui telefon on tagaistmel asuvas kotis. Vanemate sõidukite puhul on võimalik see süsteem eraldi paigaldada. Samas tuleb ka kõnede tegemisel hinnata, kas tegemist on hädavajaliku kõnega, mida peab ilmtingimata roolis olles tegema või võib seda teha ka hiljem kontorisse või koju jõudes.

Telefoni vaatamisest hoidumisel aitab vahel ka see, kui teed endaga kokkuleppe, et kõik nutitoimingud saavad tehtud enne rooli istumist.

Lisaks sellele võib lükata autosõiduks välja ka kõik telefoni märguanded, mis tihtilugu telefoni vaatama meelitavad. See on kasulik olukorras, kus telefonis kasutatakse näiteks Waze navigatsioonisüsteemi ehk telefoni ei ole võimalik täielikult ära panna.

Samuti võiksime üksteist kõrvalistujatena korrale kutsuda, sest purjus sõpra me ju rooli ei lase – miks lubame sõbral roolis telefoni kasutada? Nutiõnnetused on tänaseks juba igapäevased ning me kõik võiks mõelda, kui palju igapäevaselt tähelepanuta meetreid autoroolis koguneb. Kui me oma käitumisharjumusi ei muuda, võime kergesti õnnetusse sattuda ka ise.