Paljudes Euroopa riikides leidub tasulisi teid. Selles artiklis keskendume peamiselt vinjettidele ja alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukitele, kuid abistavat infot saavad ka raskemate sõidukite juhid.
Mis on vinjett (inglise k. vignette)?
Lisaks sõiduki keskkonnasõbralikkusest tulenevale automaksule, mis koosneb sõiduki registreerimis- ja aastamaksust, on paljudes Euroopa riikides kasutusel ka erinevat sorti teekasutustasud ehk rahvakeeli teemaksud.
Teemaksud võib jaotada kaheks:
- Distantsipõhine maks – tihti pole enne selle tasumist võimalik teele pääseda, kuid on olemas ka elektroonilisi lahendusi. Enamasti kogutakse selliseid makse enne kiirteid, sildu või tunneleid. Inglise keeles on selle nimetus tavaliselt “road toll”.
- Ajapõhine maks – see tähendab, et konkreetseid autoteid võib kasutada kuniks vinjett kehtib.
Vinjettide kehtivuse valikud sõltuvad riigist, tihti on saadaval ühenädalase, ühekuuse ja üheaastase kehtivusega vinjetid.
Pikka aega on kasutatud vinjeti kleebiseid, kuid tänapäeval on paljudes riikides võimalik soetada ka elektrooniline vinjett, mis kasutab auto identifitseerimiseks numbrimärki.
Tasub tähele panna, et vinjeti olemasolu ei vabasta distantsipõhise maksu maksmise kohusest ja vastupidi.
Näide nr 1: Kuna Montenegros ei ole enam vinjetid kasutusel, ei ole tarvis vinjetti ka osta. Küll aga on tarvis kohapeal maksta kuni 10 eurot, kui soovite liikuda läbi Sozina tunneli.
Näide nr 2: Rumeenias on kasutusel vinjetid, kuid vinjeti olemasolu ei vabasta kohustusest maksta silla ületuse eest maksu, kui on soov ületada Cernavodă silda.
Vinjettide kaaluklassid
Enamik riikides, kus on kasutusel vinjetid, on üheks kaaluklassiks alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukid ja teiseks kaaluklassiks üle 3,5-tonnise täismassiga sõidukid.
Alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukid peavad soetama enamasti vinjeti kleebise või elektroonilise vinjeti. Kui sihtriigil on kasutusel elektroonilise vinjeti süsteem, on selle kasutamine kõige mugavam lahendus.
Leidub palju ettevõtteid, kes on vinjettide mitteametlikud edasimüüjad, mistõttu võivad hinnad olla kallid. Soovitame alati võrrelda hindu ametlike müüjatega.
Raskemate sõidukite jaoks on tihti vaja hankida kaasaskantav seade, mis jälgib masina liikumist reaalajas (inglise k. on-board unit ehk OBU). Leidub mitmeid firmasid, mis pakuvad tervet teemaksulahendust nii ettevõtetele, kui eraisikutele üle Euroopa.
Enamasti maksavad alla 3,5-tonnise täismassiga matkabussid sama palju maksu kui tavalised autod, kuid osades riikides mängib rolli ka sõiduki kõrgus.
Eurovinjett
Taanis, Luxemburgis, Hollandis ja Rootsis on osade tunnelite, sildade ja autoteede kasutamiseks üle 12-tonnise sõidukiga vaja Eurovinjetti. Alates 01.01.25 Taanis enam Eurovinjetti vaja ei ole.
Vinjeti kleebis
Riikides, kus kleebiseid ei ole välja vahetanud elektrooniline vinjett, on võimalik neid osta tanklates ja piiriületuspunktides.
Kleebise peab kleepima autoklaasi külge. Kleebise omamine, kuid selle mitte korrapärane paigaldamine, võib kaasa tuua trahvi.
Kaotatud või valesti paigaldatud kleebist tavaliselt välja ei vahetata. Ka klaasi purunemisel on enamasti tarvis uus kleebis soetada.
Eesti
Eestis on teekasutustasu kehtestatud kõikidele üle 3,5-tonniste täismassiga veoautodele, mis sõidavad avalikult kasutatavate teede võrgustikul. Teekasutustasu peavad maksma ka välismaal registreeritud veoautod.
Tasu määr sõltub veoauto ning selle haagise täismassist, telgede arvust ja veoauto heitgaasiklassist.
Ajapõhine tasu
Eestis kehtib ajapõhine tasu, mille maksmine annab õiguse kasutada teid kindla ajavahemiku jooksul.
Teekasutustasu tuleb tasuda enne teele sõitmist. Tasuda saab 24 tundi päevas ja 7 päeva nädalas. Tasumine salvestatakse elektroonselt ning paberil väljatrükki pole vaja.
Rohkem informatsiooni on võimalik leida teekasutustasu ametlikult leheküljelt.
Läti
Et saada ligipääs konkreetsetele teedele, on üle 3-tonnise täismassiga kaupa transportivale sõidukile kohustus soetada vinjett. Vinjeti saab soetada ametlikult veebilehel, CSDD esindustes ja tanklates.
Leedu
Vinjetid on kohustuslikud kõigile N1 kuni N3 kaupa transportivatele sõidukitele ja M2 ning M3 kategooria sõidukitele, mis on loodud transportima rohkem kui 8 inimest (v.a juht).
Vinjett annab õiguse liikuda teedel A1-A18 ja A20. Antud teed on markeeritud interaktiivsel kaardil. Vinjetti on võimalik osta internetis ja füüsilistes asukohtades.
Poola
Alates 01.07.23 ei pea alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukid Poola teedel liiklemise eest enam maksma. Raskemad sõidukid peavad kasutama elektroonilist süsteemi e-TOLL.
Saksamaa
Alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukid ei pea maksma teemaksu.
Küll aga on vähese heitgaaside kogusega märgitud tsoonide (low-emission zones) läbimiseks kohustuslik kleepida auto klaasile kleebis, mis viitab auto keskkonnasõbralikkusele.
Kui auto ei ole piisavalt keskkonnasõbralik, ei ole võimalik saada kleebist, mis lubab teatud piirkondadesse siseneda. Kaherattalised sõidukid antud kleebist ei vaja. Piirkonnas viibimine ilma nõutud kleebiseta toob kaasa 100 euro suuruse trahvi. Täpsema info jaoks külasta The German Emissions Sticker.
Alates 01.01.24 peavad alates 3,5-tonnise täismassiga sõidukid maksma teemaksu.
Tšehhi
Alla 3,5-tonnise täismassiga ja vähemalt nelja rattaga sõidukid peavad osade teede kasutamiseks soetama elektroonilise vinjeti. Interaktiivne kaart näitab, millised teed nõuavad vinjeti olemasolu ja kus on võimalik vinjetti osta peale interneti.
Üle 3,5-tonnise täismassiga sõidukid kasutavad pardaseadega süsteemi.
Slovakkia
Vinjetid on kohustuslikud kõigile kuni 3,5-tonnise täismassiga sõidukitele, mis sõidavad mööda Slovakkia kiirteid. Vinjeti puudumine toob kaasa 100 kuni 500 eurose trahvi.
Raskemad sõidukid peavad kasutama pardaseadmega süsteemi. Loe lähemalt emyto.sk/en.
Sloveenia
Vinjetid on kohustuslikud kõigile kuni 3,5-tonnise täismassiga sõidukitele, mis sõidavad Sloveenia kiirteedel. Elektrooniline vinjett on võimalik osta leheküljel evinjeta.dars.si/en. Rolli mängib ka sõiduki kõrgus. Vinjeti puudumine toob kaasa 300 kuni 800 eurose trahvi.
Üle 3,5-tonnise täismassiga sõidukid kasutavad pardaseadmel põhinevat süsteemi.
Austria
Alates 1997. aastast nõutakse vinjetti kõikidelt kuni 3,5-tonnise täismassiga sõidukitelt, mis sõidavad avalikel kiirteedel. Alates aastast 2019 on võimalik traditsioonilise vinjeti asemel soetada elektrooniline vinjett. Kiire ülevaate saamiseks soovitame lugeda infovoldikut.
Üle 3,5-tonnise täismassiga sõidukid peavad kasutama pardaseadmel GO-Box põhinevat süsteemi.
Teedel, mille hooldamine on kõige kulukam (enamasti tunnelitega teed Alpides), ei ole vinjeti kasutamine kohustuslik, kuna teemaksu makstakse autoteel olevates teemaksu kogumispunktides. Nende teede eest on võimalik maksu tasuda ka Toll FLEX teenust kasutades.
Vinjeti mitte korrapärane kinnitamine toob kaasa 240 euro suuruse trahvi. Trahvi mittemaksmisel võib lisakaristus maksma minna kuni 3000 eurot. Trahvi maksmise garanteerimiseks võidakse välismaalastelt konfiskeerida sõiduvahend.
Šveits
Vinjetid on kohustuslikud kõikidele kiirteedel reisivatele sõidukitele. Alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukid peavad ostma endale aastase kehtivusega vinjeti, kuna lühema kehtivusajaga vinjetti ei müüda. Antud vinjett maksab 40 Šveitsi franki ehk ligikaudu 42 eurot.
Loe lähemalt FOCBS (The Federal Office for Customs and Border Security) kodulehelt või osta e-vinjett ametlikult müüjalt.
Üle 3,5-tonnise täismassiga sõidukite jaoks on kasutusel distantsipõhine raskeveokimaks. 2024. aasta lõpuks on planeeritud muudatused.
Bulgaaria
Vinjetid on kohustuslikud kõikidele sõidukitele, millel on 4 või rohkem ratast. Vinjette saab osta enamikes tanklates, piiripunktides või ametlikult müüjalt internetis.
Üle 3,5-tonnise täismassiga sõidukid saavad valida pardaseadmel põhineva süsteemi ja teekonnakaardi vahel.
Moldova
Moldovas peab igal sõidukil, mis ei ole registreeritud Moldovas, olemas olema vinjett. Vinjett peab olema kehtiv terve aeg, kui sõiduk viibib Moldovas. Vinjeti puudumine toob kaasa kuni 9000 RON (~1800 euro) suuruse trahvi ja vinjeti soetamise kohustuse.
Loe lähemalt ja osta vinjett ametliku lehekülje esimeselt või teiselt versioonilt (sisu on sama).
Kiirtee või kõrvaltee?
Kui olete kaalumas, kas maksta vinjeti eest või sõita mööda kõrvalteid, soovitame kalkulatsioone tehes arvestada ka kütusekulu ja turvalisusega. Olenevalt piirkonnast võivad kõrvalteed olla kehvas seisus, mis tähendab ebaühtlast sõidukiirust (suurem kütusekulu) ja suuremat riski sattuda olukorda, mis seab ohtu nii enda kui ka sõiduki heaolu.
Ole muudatustega kursis
Kuna sarnased artiklid koondavad suure hulga infot, on raske hoida neid ajakohastena. Seetõttu leidub isegi teemaksu lahendusi pakkuvate ettevõtete veebilehtedel vananenud infot.
Kõige värskema info saamiseks soovitame infot otsida vastava sihtriigi ametlikest allikatest. Kui leidsid vea meie artiklist, siis palun anna sellest teada veeb@mobire.ee. Antud tekstis ei pruugi mainitud olla kõik erandid (näide: elektrisõiduk ei vaja vinjetti).
Kasuks võivad olla ka ingliskeelsed allikad TollGuru, Dalnicni znamky ja tolls.eu, kuid tasub arvesse võtta, et neis kõigis leidub vananenud informatsiooni. Reisi planeerimisel võivad Tollsmart ja TollGuru kalkulaatorid olla kasulikud abilised.