Elektriauto laadimine: märgatav kokkuhoid ja mugavus
Elektriautode populaarsus Eestis on küll tõusnud, kuid jätkuvalt on käimas aktiivne arutelu, kas elektriauto ikkagi katab tarbija vajadusi samamoodi nagu sisepõlemismootoriga auto. Mobire Eesti juhatuse liige Marek Kurs, kes on elektriautode täisteenusrendi ekspert, jagab oma viieaastast elektriauto kasutamise kogemust.
„Olgu kohe öeldud, et pärast viit aastat elektriauto kasutamist ei tunne ma, et oleksin pidanud tegema oma igapäevases autokasutuses kompromisse. Pigem olen pannud elektriauto korralikult proovile ja otsinud norimiskohti, kuid täna võin julgelt öelda, et lisaks sõidumugavusele on elektriauto toonud kaasa ka olulise kokkuhoiu autoga seotud kulutustelt,” võttis Marek Kurs kokku oma senise kogemuse elektriautoga ja lisas, et tänaseks on ka pere teine auto elektriauto vastu vahetatud.
Kursi arvutusel kulub elektriautole aastas keskmiselt 600 euro eest elektrit, kui kasutada autolaadimist kontoris või kodus. Kui laadimiseks kasutatakse laadimisjaamu ja avalikke laadijaid, on kulu kuni 1400 eurot aastas. Võrdluseks toob Kurs sisepõlemismootoriga sõiduki kütusekulud, mis küündivad 2500 euroni aastas.
Elektriautode soodsam hooldus
Kurs tõi välja, et sisepõlemismootoriga auto puhul on vaja silma peal hoida mitmetel erinevatel süsteemidel: jahutusel, sisse- ja väljalaskesüsteemidel, õlipumpadel, filtritel, erinevatel anduritel ja kõike seda omavahel ühendavatel erinevatel kaablitel. “Elektrisõidukite puhul sellist keerukat süsteemi ei ole ning seetõttu on ka elektriauto korralised hooldused omanikule oluliselt soodsamad kui sisepõlemismootoriga auto puhul,” tõdes Kurs. Ta tõi välja kahe Eestis enam levinud automudeli, Škoda Kodiaqi ja Škoda Enyaqi, viie aasta hooldusgraafikud ja nende kulude võrdluse, millest on näha, et elektrimootoriga Enyaqi puhul on hoolduskulud ligi neli korda väiksemad.
Kui mootori hoolduse osas on sisepõlemismootoriga auto ja elektriauto vägagi erinevad, siis elektriauto pidureid ning ülekande- ja vedrustusosasid kontrollitakse igal hooldusel täpselt samamoodi nagu sisepõlemismootoriga autol. Need tööd on aga võrreldes mootorihooldusega oluliselt soodsamad.
Elektriauto hoolduse teeb kuluefektiivsemaks ka see, et autotootjad annavad elektriautode akule küllaltki pikaajalise garantii. Olenevalt mudelist on selleks 8-10 aastat ning akut kontrollitakse ka igal korralisel hooldusel. Sisepõlemismootoriga autode puhul on garantiiaja pikkuseks enamasti paar aastat, mida saab küll aasta võrra pikendada, kuid enamasti nõuab see lisakulutust.
Bensiiniauto | Elektriauto | |
Kütusekulu | Kõrgem kütusekulu sõltuvalt mudelist ja sõidustiilist | Elektriauto laadimine kodus või laadimispunktides on odavam |
Hooldus ja remont | Regulaarsed õlivahetused ja filtrite kontroll | Vähem liikuvaid osasid, mis tähendab harvemat ja odavamat hooldust |
Garantii | Tavaliselt 2-3 aastat, mida on võimalik pikendada | Pikem garantiiaeg akule keskmiselt 8-10 aastat |
Aku/Mootori eluiga | Mootori kulumine ja võimsuse vähenemine aja jooksul | Pika elueaga akud kestavad tihti üle 8 aasta |
Võimsus | Varieeruv, sõltub mudelist | Kaasaegsed mudelid pakuvad suurt võimsust ja kiirendust |
Keskkonnamõju | CO2 ja teised heitgaasid | Nullheide, kui kasutatakse taastuvatest allikatest toodetud elektrit |
Sõidukogemus | Autoga harjumine võib võtta aega | Vaiksem sõidukogemus ja vähem vibratsiooni |
Laadimisvõimalused | Kiire tankimine jaamades | Laadimisaeg varieerub sõltuvalt laadijast ja aku tüübist, aga keskmiselt võib võtta 40 minutit kuni 12 tundi |
Toetusmeetmed | Ei ole | 4000 € riigilt toetust, kui auto maksab käibemaksuta kuni 60 000 € |
Jääkväärtus | Jääkväärtuse langus aja jooksul suurem | Elektriautode jääkväärtus püsib kõrgem tänu pikemale elueale ja kasvavale nõudlusele |
Auto registreerimistasu Eestis alates 2025 | 900 – 6000 € sõltuvalt auto täismassist ja CO2 komponendist | 300 €, kui täismass ei ületa 2400 kg |
Auto aastamaks Eestis alates 2025 | 50-1000 € sõltuvalt auto täismassist ja CO2 komponendist | 50 €, kui täismass ei ületa 2400 kg |
Elektriauto aku mahutavus
Aku mahutavus on oluline näitaja, eriti kui vaadata parimat elektriautot pikkadeks sõitudeks. Kurs soovitab valida elektriauto, mille akumaht on vähemalt 80 kWh, mis tagab 400 km läbisõitu kevad-sügisel perioodil ja 300 km talvel. Eesti elektriautode keskmine läbisõit on sellele vägagi lähedal kummutades muret, et elektriautod on sobilikud ainult lühikesteks sõitudeks.
- Tesla Model 3 Long Range
- Aku mahtuvus: Umbes 82 kWh
- Hinnanguline sõiduulatus: Kuni 576 kilomeetrit ühe laadimisega
- Škoda Enyaq iV
- Aku mahtuvuse valikud: Saadaval erinevate akumahtudega, sealhulgas 62 kWh ja 82 kWh.
- Hinnanguline sõiduulatus:
- 62 kWh versioon pakub tavaliselt kuni 389 kilomeetrit laadimise kohta.
- 82 kWh versioon võib sõltuvalt mudeliversioonist jõuda kuni 536 kilomeetrini laadimise kohta.
- GWM Ora
- Aku mahtuvuse valikud: Saadaval mitmes versioonis, aku mahtuvused vahemikus 47.8 kWh kuni 63.1 kWh.
- Hinnanguline sõiduulatus:
- Madalama otsa 47.8 kWh aku mudel pakub umbes 322 kilomeetrit laadimise kohta.
- Kõrgema otsa 63.1 kWh aku pikendab ulatust kuni umbes 420 kilomeetrini laadimise kohta.
Kasutatud elektriauto on mõistlik valik
Kurs kinnitab, et kasutatud elektriauto võib osutuda heaks valikuks. Võrreldes sisepõlemismootoriga autodega, millel on rohkem kuluvaid osi, võivad elektriautod pakkuda pikemat kasutusaega ja vähem hooldusvajadust. “Sisepõlemismootor kulub ja kaotab võimsust – piltlikult öeldes jooksevad hobused kapoti alt ära. Elektriautodel seda muret ei ole – võimsus püsib ning mootoris kuluvaid osasid ei ole, mida teatud aja tagant peaks välja vahetama,” selgitas Kurs.
Ettevõtete üleminek elektriautodele
Kurs rõhutas, et ettevõtted näevad elektriautode rentimises olulist kokkuhoiu potentsiaali. “Ettevõtted, kes esialgu olid elektriautode suhtes skeptilised, on pärast kuuekuulist rendiperioodi püsivalt elektriauto kasuks otsustanud ja on valikuga vägagi rahul“.