Libedasõidu ABC

Jaga teistega:

Talv kosutab meid imelise lumesaju ja näpistavate külmakraadidega ent ka lörtsi ja vihmasajuga. Autoga liiklejate jaoks pole lumme tuisanud ega ka jäitest libedad teed sugugi meelt mööda. Talvistele teedele minnes tasub alati kriitilise meelega üle hinnata oma sõiduoskused ning nendes kaheldes liikuda auto asemel jalgsi või ühistranspordiga. Kui rooli minek on vältimatu, siis tasub teada libedasõidu põhitõdesid.

Kuigi kõik autojuhid on läbinud sõidukoolis ka libedasõidu, siis tasub aegajalt siiski põhitõed üle korrata ning miks mitte ka jäärajal sõidukoolitajate juhendamisel ka läbi proovida. Kuid ka oma sõiduoskustes kindel olles on teel püsimiseks ja õnnetuste vältimiseks kõige kindlam nipp valida õige sõidukiirus.

Vaatame üle kuus olukorda, mis võivad libedal teel sõites tekkida ning toome välja, kuidas peaks antud olukordades toimima.

Rehvi libisemine

Rehv libiseb, kui pole piisavat haakuvust teega ja/või kui kiirendus on olnud liialt hoogne. Rehvi libisemisel võta jalg gaasipedaalilt ja aeglusta, kuniks rehvid haakuvad taas teega. Talvistel teedel ei tasu kiirendusega hoogu minna ning pigem teha seda rahulikumalt ja sujuvamalt.

Rataste blokeerimine

Rattad blokeeruvad, kui pidurdada libedal teekattel liiga järsult JA auto rattad jäävad seisma, aga auto libiseb edasi. Rataste blokeerumisel võta jalg pidurilt, kuni haakuvus teega taastub ja seejärel pidurda rahulikumalt, sujuvalt pidurdust suurendades.

Alajuhtimine

Alajuhtimine esineb, kui kurvi sisenedes kaotavad esirattad teega haakuvuse, auto üle kaob kontroll ning seda pole võimalik kurvi juhtida. Enamasti on alajuhtimise põhjuseks kurvi sõites vale sõidukiiruse valimine ning võimaliku libedusega mitte arvestamine.

Kui sõidukiirus on kordades kiirem kui peaks, siis ei jää üle muud, kui valida ohutuim trajektoor teelt välja sõitmiseks. Kui aga sõidukiirus on paarkümmend km/h kiirem kui peaks, võta jalg gaasipedaalilt, vajuta õrnalt pidurit ja pööra rooli rahulikult kurvi suunas. Sellistes olukordades ei tohiks kunagi keerata rooli või vajutada pidurit liialt äkiliselt. See toob kaasa rataste blokeerumise ja vaid soodustab  alajuhtimist.

Ülejuhtimine

Ülejuhtimine tekib, kui auto tagarattad kaotavad teega haakuvuse ja auto tagaosa hakkab küljelt küljele libisema. Kõige sagedamini esineb seda tagaveoliste või neliveoliste autode puhul tagarataste libisemise tõttu.

Et auto üle kontroll taastada, võta jalg gaasipedaalilt, pööra õrnalt rooli ja säilita esialgne sõidusuund. Ära pidurda ja väldi rooli järsku pööramist – see võib tekitada vastulibisemise ja hoogsaid piruette vastassuunas.

Vastulibisemine

Vastulibisemine esineb, kui oled ülejuhtimisest üritanud taastuda liiga hoogsalt ja tagarattad libisevad pööramisele vastaspoole suunas. Auto tagaosa hakkab sel juhul „laperdama“.

Tagaveoga auto puhul võta kontrolli taastamiseks jalg gaasipedaalilt ja pööra rooli õrnalt, ent püsivalt tee keskele. Esiveoga auto puhul võta jalg pidurilt ja vajuta kergelt gaasi ning samamoodi suuna rooliga rattad tee keskme suunas.

Vesiliug

Vesiliug tekib märjal pinnal, kui auto rehvi ja tee vahel olev vesi ei liigu piisavalt kiiresti eest ära ja auto kaotab kontakti teega. Nii võib juhil kontroll auto üle täielikult kaduda.

Vesiliug võib tekkida…

… kui rehvimuster on kulunud;

… kui rehvirõhk on madal;

… kui vihmas või vesisel teel sõites valitakse liialt suur sõidukiirus;

… kui vesisel teel muudad äkiliselt kiirust või liikumissuunda;

… kui sõidad kurvis liialt kiiresti läbi suurema veeloigu;

… kui sõidad püsikiirushoidjaga läbi suurema veeloigu.

Kindlasti ei tohi vesiliu tekkimisel järsult pidurdada või rooli keerata! Kiiruse aeglustamiseks võta jalg gaasipedaalilt ära, hoia rooli sõidu suunas ning oota, kuni auto kiirus väheneb. Manuaalkäigukastiga autoga sõites vajuta lisaks põhja ka sidur ja oota kuni auto peatub. Kui pidurdamine tundub vältimatu, siis ära tee seda järsult, vaid ettevaatlikult ning kergelt justkui pumbates.

Põhitõed libedal teel sõites:

A – Vali alati teeoludele vastav sõidukiirus.

B – Väldi äkilisi manöövreid, äkilist kiirendust, täispidurdust, sõidukiiruse drastilist muutumist manöövri ajal.

C – Käsitse rooli, sidurit ja gaasi oluliselt õrnemalt ja ettevaatlikumalt kui muidu.

Loe ka nõuandeid, kuidas talvisteks sõitudeks paremini valmistuda: Soovitused lumes sõitmisel