Avaleht / Blogi / Kõik autouudised / Kas elektriauto sobib Sulle?
Tänase päevani tekitab inimestes suuri kõhklusi küsimus, kas krõbeda ostuhinnaga elektriauto soetamine end aja jooksul ära tasub. Lisaks jääb inimestele selgusetuks, mille poolest on elektirautode mõju võrreldes bensiini- ja diiselautodega keskkonnale niivõrd palju kasulikum, et need tuleks tulevikule mõeldes kiiremas korras tavaliste autode vastu välja vahetada. Mõned väidavad, et elektriauto tagab keskkonnale minimaalse õhusaaste, teised aga ütlevad seepeale, et see ei ole piisav argument vältimaks tõde, et elektri tootmine saastab õhku sellegipoolest.
Peamine erinevus elektri- ja sisepõlemismootriga autode vahel seisneb mootori tööpõhimõtetes. Sisepõlemismootor muundab mootori sisemuses toimuvast põlemisest saadud energia mehaaniliseks energiaks, millest tuleb vabaneda, ja mis seejärel atmosfääri paiskub. Lisaks kahjulikule süsihappegaasile paiskavad bensiini- ja diiselautod õhku kõikvõimalikke muid saasteaineid, näiteks lämmastikoksiide, vingugaasi ja muid tahkeid osakesi. Need saastavad rängalt õhuruumi, soodustavad kasvuhooneefekti tekkimist ja võivad läheduses viibijatele pika aja jooksul hingamisteedehaigusi ja vähki tekitada.
Kuna elektriauto paneb liikuma elekter ning mootori tööshoidmine toodab elektrit omakorda juurde, võib öelda, et elektrimootor on oluliselt energia- ja keskkonnasäästlikum kui sisepõlemismootor. Lisaks seisneb elektriauto paremus selles, et see taaskasutab pidurdamise hetkel toodetud energiat, mis salvestub auto akusse – seda nimetatakse regeneratiivpidurdamiseks. Summutitorust väljuvate heitgaaside hulk on selliste autode puhul olematu. Eriti väike energiakulu on elektriautodel just linnas sõites, mis tagab õhku saastavate väljalasketoru heidete lämmastikoksiidi ja teiste osakeste olematuse. Lisaks on elektrisõidukitel minimaalne mürasaaste ja hea kiirendusvõime, mis mängib olulist rolli just tihedas linnaliikluses.
Eelnevale tuginedes on elektriautod kliimamuutuste ja õhukvaliteedi vaatenurgast selgelt paremad kui bensiini- või diiselautod. Ehkki elektriautode keskkonnahüvede suhtes on avalikkusel veel kohatisi kõhklusi, on teaduslikud tõendid üha selgemad ja inimesed on aina vastuvõtlikumad elektriautosid endale soetama. Kõigele vaatamata tuleb enne elektriauto ostmist siiski läbi mõelda, kas selline sõiduk sobib sinu ja su elustiiliga. Kaalutlemist vajavaid aspekte elektriauto omamise puhul on tegelikult mitu ja kõik ei pruugi olla sugugi positiivne.
Hübriidautod on tavaliste autode ja elektriautode kombinatsioon. Hübriidsõidukid koosnevad sisepõlemis- ja elektrimootorist: see võimaldab autol liikuda bensiini või diisli abil ning energiat annab ka aku, mida kasutatakse elektri baasil.
Enamik hübriidautosid käivituvad ja sõidavad ainult elektrimootori abil. Kui akus salvestunud energia on ära kasutatud, võtab bensiini- või diiselmootor juhtimise automaatselt üle. Regeneratiivpidurdus süsteem laeb akut mõlema režiimi töötades. Tugeva kiirendamise ajal, näiteks järsust mäest üles sõitmisel, töötavad bensiini- või diiselmootor ja elektrimootor koos, et vältida aku üleliigset tühjenemist.
Hübriidauto siseruum on elektriautost mahukam (hübriididesse paigutatakse kergemaid akusid) ning sarnaselt elektriautodele ei vaja need regulaarset hooldust. Kõige suurem eelis hübriidauto puhul on asjaolu, et see on võimeline läbima pikka vahemaad ilma tanklapeatuseta: kui aku saab tühjaks, lülitub auto ümber kütusest saadavale energiale. Samuti see, et kütusekulu on linnasõidul peaaegu sama kui maanteesõidul.
Võrreldes bensiini- ja diiselautoga on hübriidautol madalamad ülalpidamiskulud ning ökonoomsem keskkonnamõju, sest suurem osa sõitudest toimub elektrimootori abil. Täpselt nagu elektriautod, sobivad hübriidelektrisõidukid eelkõige inimestele, kes saavad autot öösel kodus või tööl laadida ja kes reisivad enamasti aku sõiduulatuse raadiuses, eelkõige linnapiirkonnas.
Elektrisõidukid sobivad eelkõige inimestele, kes pooldavad rohelist maailmapilti ja kes soovivad panustada keskkonna jätkusuutlikkusse. Samuti võiks neil olla võimalus elektriautot kodus laadida või kasvõi elada laadimispunktide läheduses. Elektriauto soetamine nõuab sellele vastavat elustiili. Kindlasti tuleb arvestada oma sõiduharjumustega ning analüüsida sõidule minevaid kulusid, leibkonna suurust, finantsilist olukorda ja mõtestada oma roheline eesmärk. Kuigi elektriauto omamine toob ilmselgelt kaasa elektriarvete tõusu, on uuringud tõestanud, et elektriauto kasutamine on kokkuvõttes soodsam, kui bensiini või diisli jõul töötava auto kasutamine. See aitab ajapikku tasakaalustada elektriauto ostuhinda.
Väga oluline on märkida, et ükski auto ei ole kunagi 100% puhas. Isegi elektriautode turuletulek ei ole seda tõsiasja muutnud, kuna elektrit on samuti vaja kuidagi toota. Kindel on aga see, et kui sõiduki omamine on tõepoolest vajalik, on keskkonnasäästlikkuse perspektiivis parim valik just elektriauto. Elektriauto potentsiaalne alternatiiv on hübriidauto, mis integreerib elektri- ja sisepõlemismootori omadused. Kui oma elustiili valikul lähtuda eelkõige keskkonna jätkusuutlikkusest, oleks kõige õigem kasutada muidugi ühistransporti (mis liigub samuti rohepöörde suunas). Ühtlasi on soovitatav liigelda palju jalgsi või sõita jalgrattaga. Kokkuvõttes, auto on ikka auto – ühe tüübi teisega asendamine ei lahenda näiteks ummikuid või üldist liikluskoormatust, ehkki auto valikul saab kaalutleda nii müra- kui õhusaaste koguse üle. Suuremat pilti vaadates – kuna fossiilkütuste varud ammenduvad kogu maailmas, ei jää kütusetootjatel tulevikku vaadates muud üle, kui liikuda taastuvate energiaallikate suunas ning elektriautode tootjad on selleks juba suure sammu astunud.
Elektriautode kohta rohkem infot või täisteenusrendi pakkumist küsi veeb@mobire.ee