Avalikustatud: 15/02/2022
Tänapäeva kiire tehnoloogia ja autotööstuse areng paneb oma mitmekesisusega autojuhid enne uue auto ostmist kõvasti pead murdma.
Sageli tekitab küsimusi just see, missuguse mootoriga auto valida – kas diisel-, bensiinimootoriga, hübriid- või üldse elektriauto. Kahtlemata ei ole sellele ühte kindlat vastust, sest igal mootori liigil on oma eeliseid kui puuduseid.
Eelkõige erinevad autod ostuhinna, võimsuse, kiirenduse, tankimisvõimaluste ja õhku paisatavate heitgaaside poolest. Samuti tuleb arvestada juhi sõidueesmärgi ja sõitude keskmise pikkusega; samuti sellega, kas sõidetakse linnas või kiirteel. Rolli mängib ka juhi roheline maailmavaade, sest sisepõlemismootori abil liikuvad sõidukid on uuringutele tuginedes ühed kõige enam keskkonda reostavamad tegurid üldse, samal ajal, kui elektriauto saastekoormus on väiksem.
Bensiinimootoriga auto
Eelised:
- Bensiini tankimise võimalusi on erinevates bensiinijaamades kõige rohkem
- Võimsama auto puhul meeldiv heli
- Autohoolduskulud on soodsamad kui diiselmootoriga autodel
- Autode lihtsam ehitus võrreldes teiste kütuseliikidega. Vähem võimalikke tehnilisi probleeme
Puudused:
- Kütus sisaldab tervisele kahjulikke kantserogeene – näiteks benseeni, mis suurendab vähi ja muude haiguste ohtu
- Bensiini põletamine toodab ohtlikke kasvuhoonegaase
- Bensiini hind on muutlik ja kallim kui diiselkütusel
- Nafta, millest bensiini toodetakse, on piiratud ressurss
- Karmistuvad automaksu tingimused enamikes riikides
Diiselauto
Eelised:
- Enamjaolt väiksem kütusekulu kui bensiinimootoriga autol
- Diisli kütusesäästlikud omadused sobivad ideaalselt pikemateks sõitudeks
- Diiselkütuse põlemine toodab vähem CO2, seega teemaksud avalikult kasutatavatel teedel on madalamad kui bensiinimootoriga autodel
- Diiselmootori suur pöördemoment võimaldab suurematel autodel paremini kiirendada. See on põhjus, miks diiselautosid kasutatakse just tarbesõidukitena või haagiste vedamisel: nende mootorid suudavad vedada palju suuremaid koormaid kui teised mootorid
Puudused:
- Diiselauto on ostes kallim kui bensiinimootoriga auto
- Toodab lämmastikoksiide, süsivesinikke ja teisi keemilisi ühendeid
- Diiselmootorid nõuavad üldjuhul veidi vähem regulaarset hooldust, ehkki kui midagi peaks juhtuma, on remondikulud üldjuhul suuremad
- Nafta, millest diislit toodetakse, on piiratud ressurss
- Külmad ilmastikuolud tekitavad probleeme auto käivitamisel, sest suvistele kraadidele mõeldud diisel võib madalatel temperatuuridel hanguda
- Uuemad diiselmootoriga autod on keskkonnasäästlikumaks muutmise tõttu varustatud näiteks Ad-Blue ja tahmafiltri süsteemidega. Ad-Blue tankimine on lisa aja- ja rahakulu. Tahmafiltri olemasolu aga ei sobi hästi igapäevasteks lühikesteks sõitudeks, kuna võib ummistuda
Hübriid/pistik-hübriid
Hübriidautod on bensiini- või diiselautode ja elektriautode kombinatsioon. Hübriidsõidukid koosnevad sisepõlemis- ja elektrimootorist: see võimaldab autol liikuda bensiini või diisli abil ning energiat annab ka aku, mida kasutatakse elektri baasil.
Eelised:
- Keskkonna- ja kütusesäästlikum, eriti sobilik linnas liiklemiseks
- Edasimüügi väärtus on kõrge
- Mootor on vaikne
- Võime läbida pikemaid vahemaad ilma laadimiseta: kui aku saab tühjaks, lülitub auto ümber kütusest saadavale energiale. Kehtib pistik-hübriidi puhul
- Kütusekulu on linnasõidul peaaegu sama või madalam kui maanteesõidul
Puudused:
- Kõrge ostuhind
- Mõnes piirkonnas pole akulaadimispunkte. Kehtib ainult pistikhübriidi puhul
- Aku laadimine võtab aega
Elektriauto
Eelised:
- Keskkonnasõbralikum
- Minimaalne mürasaaste ja vaikne reisimiskogemus
- Esindab rohelist maailmapilti
- Hea kiirendusvõime
- Eestis võib sõita bussirajal
- Tallinnas saab tasuta kesklinna tsoonis parkida
Puudused:
- Kallis ostuhind
- Üldjuhul märgatavalt lühem sõiduulatus, kui sisepõlemismootoriga autol
- Aku laadimine võtab palju aega
- Mõnes piirkonnas pole akulaadimispunkte
Kokkuvõte: mida siis ikkagi eelistada?
Fakt on see, et kogu autotööstus liigub elektri suunal. Tehnilise arengu mõistes on kõrghetk praegu hübriididel (bensiinimootor + elekter), mis on sillaks elektriautodele üleminekul. Senine hübriidautode kasutamine on näidanud, et see on efektiivne kesktee elektriauto ja sisepõlemismootoriga auto vahel.
Nagu näeme, kaasneb erinevate autodega nii mitmeid privileege kui murekohti. Peamine soovitus, millega auto ostul arvestada, on järgmine: kui sõidad regulaarselt pikemaid vahemaid, siis on kõige parem valik diiselauto. Linnas liiklemiseks ja lühikesteks sõitudeks sobib pigem bensiiniauto, kuid keskkonnasäästlikkuse seisukohalt sobib linnapilti kõige enam siiski elektriauto. Pealegi leidub linnas piisavalt laadimispunkte, mis on kooskõlas vajadusega elektriautot pidevalt laadida.
Enne kui uut autot otsima asuda, on oluline läbi mõelda, mis eesmärgil sõiduk soetatakse ning missugune sõiduk, kas bensiini- või diiselmootoriga või üldse elektri baasil töötav auto, on kõige võimekam sinu vajadustega toime tulema ning maksimaalset sõiduelamust pakkuma. Lisaks, kas madalam ostuhind tähendab ka säästmist pikemas perspektiivis. Võtmeküsimus seisneb selles, missugune inimene sa oled ning mida auto praktilisuse juures kõige enam väärtustad.