Kuidas valida autole rehve?

Jaga teistega:

Rehvide valimisel tuleb arvestada mitme asjaoluga (nt rehvi suurus, kliima, läbitavad kiirused, maastik jne). Lõppude lõpuks on just rehvid need, mis liiklejat turvaliselt teel hoiavad ja tänu millele autoga üldse sõita saab, mistõttu on rehvide kvaliteet väga oluline.  

Talvisel perioodil tuleb sõita talverehvidega ning suvel suverehvidega. Aastaringselt on lubatud sõita lamellrehvidega. Samuti tuleb arvestada rehvi kasutamise tingimustega, et selle sõiduomadused vastaksid kasutaja ootustele.

Kuidas valida rehve?

  1. Saa ülevaade oma rehvide olukorrast
  2. Vaata andmeid rehvi välisküljelt
  3. Tee kindlaks rehvi suurus
  4. Arvesta ilmastikutingimuste ja teeoludega
  5. Vali rehvi tüüp (talverehv, suverehv, maastikurehv, lamellrehv)

Rehvi suuruse valimine

Rehvide valimisel tuleb järgida rehvil olevaid tähiseid. Rolli mängivad:

  • Rehvi laius
  • Rehvi kõrguse / laiuse suhe
  • Velje diameeter

Rehvi välisküljelt leiab numbrite ja tähtede kombinatsiooni.

Toome praktilise näite rehvi valimise kohta. Oletame, et rehvil on kirjas 205/55 R15.

  • Esimene number (205) tähistab rehvi laiust millimeetrites.
  • Teine number (55) tähistab rehvi kõrgust protsendina selle laiusest (ristlõikesuhe).
  • R-täht näitab, et tegemist on radiaalrehviga, mis tähendab antud olukorras, et rehvi põhimiku terastraatide kihid asetsevad 90-kraadise nurga all.
  • Viimane number (15) on rehvi velje läbimõõt.

Ilmastikutingimused nõuavad kindlate omadustega rehve

Rehvid peavad toime tulema mitmesuguste ilmastikutingimustega: vihm, kuumus, lumi, jää jne. Keskkonnast tingitud tegurid mõjutavad otseselt rehvide efektiivsust. Ohutuse tagamiseks tuleb seega soetada rehvid, mis toimivad mitte ainult rahulikes kliimatingimustes, vaid ka kõige ekstreemsemates tingimustes, millega tuleb aastaaegade vaheldudes – eriti meil siin Eestis – silmitsi seista.

Olenevalt aastaajast tuleb otsustada, kas kasutada aastaringseid, talve- või suverehve. Sõltuvalt sellest, kus sa enamasti sõidad, võid vajada maastikurehve. Tavaliselt vahetatakse talverehvid suverehvide vastu aprillis ja suverehvid talverehvide vastu oktoobris.

Talverehvid

Lumistes ja jäistes ilmastikuoludes on vaja naast- ehk talverehve, mis tagavad vastavates tingimustes rehvi ja maapinna vehel vajaliku haarduvuse. Soovitatav talverehvi mustrisügavus on vähemalt 5 mm. Nii naast- kui lamellrehvidesse on mustrisse lõigatud vett juhtivad ja haarduvust tagavad vaod. Kuid lamellrehvist eristab naastrehvi täiendavate naastude (ehk naelte) olemasolu rehvimustris, mis teevad muuseas naastrehvid lamellrehvidest kallimaks.

Suverehvid

Suverehvid on disainitud sõitmiseks suvistes teeoludes, kus on nende sõiduomadused kõige paremad. Suverehvi mustrisügavus on soovitatavalt 4 mm. Kui suvehooajal on temperatuur üle 7°C ning jäidet ja öökülmasid esineb vähe, siis on suverehv kindlasti kõige ökonoomsem.

Lamellrehvid

Lamellrehvidega võib sõita aastaringselt. Lamellrehvide puhul pööratakse palju tähelepanu sellele, et rehv säilitaks oma parimad sõiduomadused ka madalatel miinustemperatuuridel, samal ajal kui suverehv kipub külmas jäigaks muutuma.

Siiski on lamellrehve kahte tüüpi.

  • I tüüp – sobib suvel ja talvel sõitmiseks. Neil on peal M+S tähis ning kolme mäetipu kujutis lumehelbega keskel. 
  • II tüüp – sobib ainult suvel sõitmiseks. Neil on M+S tähis kuid puudub kolme mäetipu ja lumehelbe märgis.

Maastikurehvid

Maastikurehvid on mõeldudeelkõige maastikul sõitmiseks. Seega pole maastikurehvid parim valik inimestele, kes sõidab ainult maanteedel või linnas. Maastikurehvid sobivad paljude ilmastikutingimuste jaoks ning neid kasutatakse kergeveokitel ja linnamaasturitel.

Erinevad teeolud nõuavad erinevaid rehviomadusi

Kindlasti tuleb arvesse võtta seda, millistel teedel sa tavaliselt sõidad – linnaliiklus, maanteed ja kruusateed nõuavad erinevaid rehvide omadusi.

Linnaliikluses sõitmisel pea silmas:

  1. Pidurdusmaa on lühem – rehvid peavad hästi haarduma nii kuival kui märjal teel.
  2. Rehvid peavad olema vastupidavad – linnasõit koos sagedaste peatumiste ja kiirendustega kulutab oluliselt rehvimustrit.
  3. Madala veeretakistusega rehvid säästavad rohkem kütust.

Maanteel sõitmisel pea silmas:

  1. Suuremad kiirused – pidurdamine suurelt kiiruselt kulutab rehvi rohkem.
  2. Pikemad sõidud – lisaks rehvi vastupidavusele muutub oluliseks ka mugavus. Ebasobiv rehv tekitab vibratsiooni ja müra.
  3. Auto peab olema hästi juhitav: vali rehvid vastavalt ilmastikutingimustele, et need tagaksid hea haarduvuse ja stabiilse sõidu.

Kruusateel sõitmisel pea silmas:

  1. Lahtine teekate kulutab rehve – olenemata rehvi tüübist. Rehvide säästmiseks ei tohiks kruusal sõita liialt suure kiirusega.
  2. Halvem juhitavus – lahtise teekatte tõttu ei ole rehvide haarduvus nii hea, kui maanteel, tuleb olla ettevaatlikum.

Millal rehve vahetada?

Põhiline on rehvid välja vahetada enne, kui need liiklusohtliku olukorra põhjustavad. Kõige olulisem näitaja on rehvimustri sügavus, mille kulumise olukorda tuleks aeg-ajalt kontrollida. Üldiselt on soovitatav lasta spetsialistidel oma rehvid iga mõne aasta tagant üle vaadata ning hiljemalt 8 aasta möödumisel need välja vahetada.

Kokkuvõttes tuleb kõige rohkem arvestada ilmastikuoludega ning nende järgi kohaneda. See võib tähendada, et vajad mitut komplekti rehve, kuid see-eest kestab üks komplekt kauem, kuna kasutad neid ainult mingi perioodi jooksul aastas.

Mobire täisteenusrendi puhul ei pea Sa rehvide, nende vahetamiste ja ladustamise pärast muretsema ning nendega tegelema, sest Premium teenuspaketi puhul teeme rehvidega seotud toiminguid ja palju muudki meie Sinu eest ära! Vali endale sobiv sõiduk välja SIIT.

Loe veel lisaks